D. Molnár Éva: Önszabályozás a tanulásban. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 30-38. (2022)
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_030-038.pdf Download (831kB) |
Abstract
A tanulmány célja az önszabályozott tanulás meghatározásával, modellálásával és empirikus vizsgálatával kapcsolatos kutatások elméleti összegzése és a fontosabb tendenciák bemutatása. Felvázolja az önszabályozott tanulás kutatásában történt változások irányát, valamint az önszabályozott tanulás iskolai eredményességben betöltött szerepét. A tanulmány külön kitér Nagy József önszabályozás-értelmezésére és személyiségfejlődési modelljének nemzetközi összehasonlítására, végül bemutatja az önszabályozás tanulásban és az egész személyiség fejlődésében betöltött kulcsszerepét. The aim of this paper is to provide a theoretical summary of research on the definition, modelling and empirical investigation of self-regulated learning and to present the main trends in this field. The direction of change in research on self-regulated learning is outlined, and the role of self-regulated learning in school effectiveness is discussed. In particular, the paper discusses József Nagy’s interpretation of self-regulation and the international comparison of his model of personality development. The paper concludes with a discussion of the key role of self-regulation in learning and, in the development of the whole personality.
Other title: | Self-regulation in learning |
---|---|
Item Type: | Article |
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 32 |
Number: | 11 |
ISSN: | 1215-5247 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2022 |
Page Range: | pp. 30-38 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 36-38. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Tanulás - módszer, Önszabályozás, Iskolai eredményesség |
Related URLs: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/ |
Date Deposited: | 2023. Mar. 29. 12:43 |
Last Modified: | 2023. Mar. 29. 12:43 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71225 |
Actions (login required)
View Item |