Önszabályozás a tanulásban

D. Molnár Éva: Önszabályozás a tanulásban. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 30-38. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_011_030-038.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_030-038.pdf

Download (831kB)

Abstract

A tanulmány célja az önszabályozott tanulás meghatározásával, modellálásával és empirikus vizsgálatával kapcsolatos kutatások elméleti összegzése és a fontosabb tendenciák bemutatása. Felvázolja az önszabályozott tanulás kutatásában történt változások irányát, valamint az önszabályozott tanulás iskolai eredményességben betöltött szerepét. A tanulmány külön kitér Nagy József önszabályozás-értelmezésére és személyiségfejlődési modelljének nemzetközi összehasonlítására, végül bemutatja az önszabályozás tanulásban és az egész személyiség fejlődésében betöltött kulcsszerepét. The aim of this paper is to provide a theoretical summary of research on the definition, modelling and empirical investigation of self-regulated learning and to present the main trends in this field. The direction of change in research on self-regulated learning is outlined, and the role of self-regulated learning in school effectiveness is discussed. In particular, the paper discusses József Nagy’s interpretation of self-regulation and the international comparison of his model of personality development. The paper concludes with a discussion of the key role of self-regulation in learning and, in the development of the whole personality.

Other title: Self-regulation in learning
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 11
ISSN: 1215-5247
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 30-38
Additional Information: Bibliogr.: p. 36-38. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Tanulás - módszer, Önszabályozás, Iskolai eredményesség
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 12:43
Last Modified: 2023. Mar. 29. 12:43
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71225

Actions (login required)

View Item View Item