Józsa Krisztián: Óriáslépések a pedagógiában : az óvodás és kisiskolás gyermekek fejlesztése. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 55-68. (2022)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_055-068.pdf Letöltés (881kB) |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány Nagy József (1930–2021) szakmai munkássága előtti tisztelgés. Nagy József a 20. század második felének és az ezredforduló éveinek a legkiemelkedőbb magyar neveléstudományi kutatója. Mintegy hat évtizednyi munkássága alatt a magyar neveléstudományi kutatást és ehhez kapcsolódóan a közoktatási gyakorlatot is több területen megújította. Értékes munkásságából külön kiemelkedik a kora gyermekkor terültén végzett több évtizedes kutatása. A 4–8 éves gyermekek készségeinek a vizsgálatára nemzetközi szinten is egyedülálló tesztrendszert dolgozott ki. Ennek első változat a hetvenes években jött létre: PREFER (Preventív fejlettségvizsgáló rendszer), majd egy átdolgozott, továbbfejlesztett változata a 2000-es évek elején: DIFER programcsomag (Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer 4–8 évesek számára). A DIFER teszteket a magyar óvodák legalább fele használja saját választása alapján. Az iskolák első osztályaiban törvényileg ajánlott mérőeszközök. A DIFER készségekre Nagy József és munkatársai fejlesztő programokat dolgoztak ki, amelyek hatékonyságát pedagógiai kísérletekkel igazolták. A készségfejlesztő módszerek könyvsorozat formájában jelentek meg. E munkákban 25 éven át dolgoztam együtt Nagy Józseffel. Tisztelettel és szeretettel emlékezem egykori mentoromra. The study is a tribute to Professor József Nagy (1930–2021). József Nagy was one of the most outstanding researchers of Hungarian educational sciences of the second half of the 20th century and the years of the turn of the millennium. During his professional work of about six decades, he renewed Hungarian educational research and different fields of the public education. Among his valuable works, his decades-long research on early childhood stands out as being of crucial importance and unique contribution to the international education sciences. He developed a novel method for measuring the skills of children aged 4 to 8 years. Its first version, PREFER (Preventive Development Assessment System), was created in the seventies. The revised, improved version was published in the early 2000s: DIFER (Diagnostic Assessment Systems for Development between ages 4–8). At present, DIFER tests are used by at least half of the Hungarian kindergartens. This assessment is also recommended by law to use in the first grades of Hungarian schools. József Nagy and his colleagues developed many improvement programs for DIFER skills and proved their effectiveness by pedagogical experiments. Skill improvement methods and programs were published in a series of books. Fortunately, I worked with József Nagy during those research studies for 25 years. He is also my former mentor whom I will always remember with respect and love.
Egyéb cím: | Giant steps in pedagogy : the development of preschool and elementary school children |
---|---|
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 32 |
Szám: | 11 |
ISSN: | 1215-5245 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2022 |
Oldalak: | pp. 55-68 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 66-68. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Kulcsszavak: | Nagy József, Képességfejlesztés - kisgyermekkor, Óvodai nevelés, Iskolaérettség, DIFER, Pedagógiai értékelés, Pedagógiai kutatás |
Kapcsolódó URL: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/ |
A feltöltés ideje: | 2023. már. 29. 12:56 |
Utolsó módosítás: | 2023. már. 29. 12:56 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71223 |
![]() |
Tétel nézet |