A versengés mint szociális érdekérvényesítő képesség : Nagy József elméleti megfontolásai az empirikus kutatások tükrében

Fülöp Márta: A versengés mint szociális érdekérvényesítő képesség : Nagy József elméleti megfontolásai az empirikus kutatások tükrében. In: Iskolakultúra, (32) 11. pp. 39-54. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_011_039-054.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_011_039-054.pdf

Download (924kB)

Abstract

A tanulmány Nagy József szociális érdekérvényesítő képességekre és azokon belül elsősorban a versengésre vonatkozó elméleti megfontolásait tárgyalja. Kiemeli Nagy József jelentőségét abban, hogy a versengést nemzetközi szinten is elsőként értelmezte az iskolában fejleszthető és fejlesztendő szociális készségként. A tanulmány kitér a versengési mintázatok különbségeire, és részletesen áttekinti azokat a strukturális, magatartásbeli és személyiségbeli feltételeket, amelyek alapján a versengés konstruktív vagy destruktív folyamattá válhat. A konstruktív versengésre vonatkozó elméleti ismeretek mellett az együttműködő versengés szituatív jellemzőire vonatkozó empirikus vizsgálatot ismertet, majd röviden tárgyalja a konstruktív versengés iskolai helyzetekben való előfordulását, illetve tanárok nézeteit arról, hogy mennyire kell és lehet a versengést iskolai környezetben fejleszteni. Utolsóként a tanulmány kitér az együttműködve versengő állampolgár iskolai nevelésének részt vevő megfigyelőként tapasztalt mindennapi gyakorlatára. The study discusses József Nagy’s theoretical considerations regarding social advocacy abilities and primarily competition within them. It highlights the importance of József Nagy in that he was the first even at the international level to interpret competition as a social skill that can and should be developed at school. The study describes the differences in competitive patterns and provides a detailed overview of the structural, behavioural and personality conditions on the basis of which competition can become a constructive or destructive process. In addition to the theoretical knowledge of constructive competition, it describes an empirical study of the situational characteristics of cooperative competition, and then briefly discusses the occurrence of constructive competition in school situations and teachers’ views on the extent to which competition should and can be developed in a school environment. Finally, the study covers the everyday practice of the cooperatively competitive citizen’s school education experienced as a participant observer by the author.

Other title: Competition as social advocacy ability : József Nagy’s theoretical considerations in light of empirical research
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 11
ISSN: 1215-5241
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 39-54
Additional Information: Bibliogr.: p. 52-54. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Pedagógiai kutatás, Versengés
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71197/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 12:50
Last Modified: 2023. Mar. 29. 12:50
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71219

Actions (login required)

View Item View Item