Hátrányos helyzetű térségekben tanuló általános iskolások távolléti oktatással kapcsolatos attitűdjeire ható tényezők

Kovács Karolina Eszter; Mercz-Madarassy Kitti: Hátrányos helyzetű térségekben tanuló általános iskolások távolléti oktatással kapcsolatos attitűdjeire ható tényezők. In: Iskolakultúra, (32) 10. pp. 22-44. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_010_022-044.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_010_022-044.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A hátrányos helyzetű gyermekek vizsgálata kiemelt területként jelenik meg mind oktatásügyi, mind egészségügyi vonatkozásban. A hátrányos helyzetű fiatalok elutasítóbb tanulással kapcsolatos attitűdjeire, alacsonyabb tanulmányi eredményességére, valamint a nem-tanulmányi eredményességi mutatók, mint az egészség és a sport, negatívabb manifesztációjára már számos tanulmány rámutatott, azonban az elmúlt évek pandémiaspecifikus vizsgálata még kis teret kapott. A COVID–19 világjárványnak a fiatalok oktatására és társadalmi befogadására gyakorolt hatásáról már végeztek kutatásokat, amelyeket érdemes tovább bővíteni a vidéki területek és hátrányos helyzetű térségek fiataljainak vizsgálatával. Jelen kutatásban a távoktatással kapcsolatos attitűdök feltárására, valamint az ezekre ható faktorok vizsgálatára vállalkozunk egy hátrányos helyzetű mintán (N = 305). A kutatás résztvevői 7–8. osztályos tanulók, akik kifejezetten hátrányos helyzetű településeken folytatják tanulmányaikat. Kérdőívünkben a távolléti oktatással kapcsolatos attitűdöket egy magyar nyelvű 16 állításos mérőeszközzel mértük (Długosz, 2022 alapján), a hatótényezők mérése pedig a társadalmi háttérváltozók mellett a jóllétre, az észlelt stresszre, valamint a társas támaszra vonatkozó validált mérőeszközökkel, illetve a támogatásra és tanulmányi eredményességre vonatkozó önálló kérdésekkel történt meg. Az eredmények alapján a távolléti oktatással kapcsolatos attitűdök vonatkozásában négy faktor (tanulási problémák, csökkent egészségi állapot, időgazdálkodás és biztonság, a távoktatás-preferencia) válik elkülöníthetővé. A társadalmi háttér vonatkozásában a nem, a településtípus, a hátrányos helyzet, valamint az objektív anyagi státusz hatása mutatható ki a távoktatás-preferencia, valamint az egészségi állapot romlásával kapcsolatos percepció esetében. Az egészségmutatók tekintetében a tanárok által nyújtott támasz protektív, valamint a stresszmutatók hátráltató szerepe mutatható ki. A tanulmányi eredményességgel összefüggő változók szerepe nem mutatkozott jelentősnek. Összességében a távoktatással kapcsolatos attitűdökre ható faktorok részben követik a hagyományos oktatással kapcsolatos percepciókra ható faktorok trendjeit, azonban szükséges hangsúlyoznunk a pandémia krízis jellegének manifesztációját, amely olyan komponensek szerepét emeli ki, mint a társas támasz, bizonyos stresszkomponensek, vagy éppen a hátrányos helyzet maga. Ezeket a szegmenseket szükséges előtérbe helyezni, s egy esetleges hasonló krízishelyzetben kiemelt figyelemben részesíteni a prevenciós és intervenciós stratégiákat e faktorok előtérbe helyezésével. The investigation of disadvantaged children is a priority area concerning both education and health. The more negative attitudes towards learning, lower academic achievement and more negative manifestations of non-academic achievement indicators such as health and sport among disadvantaged young people have been highlighted in several studies. However, little attention has been paid to pandemic-specific investigations of the recent years. Although research has been conducted on the impact of pandemic COVID-19 on young people’s education and social inclusion, very few studies have focused on young people in rural and disadvantaged areas. In the present study, we aim to explore attitudes towards distance education and the factors that influence them in a disadvantaged sample (N=305) of 7-8th grade students studying in disadvantaged settlements. In our questionnaire, attitudes towards distance education were investigated using a 16-item instrument in Hungarian (based on Dlugosz, 2022), and the impact factors were measured using validated instruments of well-being, perceived stress and peer support, as well as independent questions on support and academic achievement, in addition to social background variables. The results indicate that four factors (learning difficulties, poor health, time management and safety, and distance learning preference) can be distinguished in the attitudes toward distance education. Concerning social background, the effects of gender, type of settlement, deprivation and objective financial status can be identified in distance learning preference and perceptions of poor health. Regarding the health indicators, the protective role of support from teachers and the hindering role of stress indicators were found. The role of variables related to academic performance was not significant. Overall, the factors influencing attitudes towards distance education partly follow the trends of the factors influencing perceptions of traditional education. However, it is necessary to stress the manifestation of the pandemic, in its crisis nature, which highlights the role of components such as peer support, certain stress components, or even the disadvantage itself. These segments need to be highlighted, and, in case of a similar crisis, particular attention should be paid to prevention and intervention strategies focusing on these factors.

Egyéb cím: Factors influencing attitudes toward distance education on a sample of primary school students living in disadvantaged regions
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 10
ISSN: 1215-5239
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 22-44
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 42-43. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Digitális oktatás - módszer, Oktatásügy - hátrányos helyzetű tanulók
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71196/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 12:06
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 12:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71217
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet