Pedagógusoktól elvárt ellenőrzési-értékelési feladatok - egy kutatás tükrében

Bánné Mészáros Anikó: Pedagógusoktól elvárt ellenőrzési-értékelési feladatok - egy kutatás tükrében. In: Iskolakultúra, (32) 10. pp. 77-88. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_010_077-088.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_010_077-088.pdf

Letöltés (974kB)

Absztrakt (kivonat)

A pedagógusok felé megfogalmazott szakmai elvárásokat az ún. pedagógus kompetenciák tartalmazzák. Ezek közül a 6. a Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése témakörrel kapcsolatos elvárásokat írja le. Az elvárások teljesülését az oktatási intézményen belül az önértékelés, külső szereplők által a tanfelügyelet és a minősítési folyamat során vizsgálják. A kilenc kompetencia elvárásainak való megfelelés egyénileg eltérő mértékben, de kihívás elé állítja a pedagógusokat. Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karán szakvizsgára felkészítő képzésben részt vevő pedagógusok a 6. kompetenciaterületen hogyan értékelik a saját munkájukat, mely elvárások teljesítése okoz számukra gondot és melyeké nem. Kutatásunk anyagát a hallgatók által írt esszék tartalomelemzése adta. A 6. kompetencia 10 indikátort (alterületet) tartalmaz. Számba vettük, hogy a közoktatás eltérő területein dolgozók (óvodapedagógusok, tanítók, tanárok) mely indikátorokra tértek ki, melyeket tartottak a csoportokban 100%-ban teljesíthetőnek, és milyen arányú volt az egyes csoportokban a könnyen és a nehezen teljesíthetőnek vélt indikátorok aránya. Az óvodapedagógusok az indikátorok 44%-áról, míg a tanítók és a tanárok 52,5%-áról tettek említést. Mindhárom csoportban nagyon magas, 80% feletti volt a pozitív töltetű válaszok aránya. Azon indikátorok száma, melyet az ezt említők mindannyian sikeresen teljesítettnek tartottak, az óvodapedagógusok körében 7, a tanítóknál 4 és a tanároknál 2 volt. Valamilyen mértékben minden indikátort megemlítettek, de a 6.1, 6.3, 6.4 és 6.8 indikátorokról mindhárom csoportban a pedagógusok legalább fele nem tett említést. Kirajzolódott, hogy a pedagógusok igyekeznek megfelelni az elvárásoknak, a különböző iskolafokon tanítók nehézségei különböznek egymástól, és a munkájuk során tapasztalt nehézségek felvázolását jellemzően nem követte ezek megoldására irányuló akcióterv. Professional requirements towards teachers are described as teacher competencies, in which no. six elaborates educational assessment. Self-assessment in the educational institution, school inspection and certification process by external delegate were investigated regarding the fulfilling the requirements. Successful execution of the nine teacher competencies presents a variable challenge for each teacher. We researched how the teachers participating in the preparatory training for the professional examination at the Faculty of Pedagogy of the Károli Gáspár Reformed University evaluate their own performances regarding competence 6: which requirements make them face difficulties and which do not. Content analysis of students’ essays was conducted on students’ essays. Our research is based on the content analysis of these essays. Competence 6th contains 10 indicators (subareas). We examined which indicators were mentioned; which were stated 100% achievable; and in what proportion indicators were considered easy or difficult to achieve by teachers in different areas of public education (kindergarten, primary- and secondary school). Kindergarten teachers mentioned 44% of the indicators, while primary- and secondary school teachers mentioned 52.5%. In all groups, the proportion of positive answers was very high, over 80%. The number of indicators that were considered successfully completed were seven among kindergarten teachers, four among lower-grade elementary teachers, and two among secondary school teachers. All indicators were mentioned to some extent, but indicators 6.1-4 and 6.8 were mentioned by less than half in all groups. It was found that teachers try to fulfil the requirements; the difficulties at different school levels are distinct; and declaration of professional difficulties is typically not followed by an action plan to improve.

Egyéb cím: Measurement and evaluation expected of teachers - in the light of a research
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 10
ISSN: 1215-5238
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 77-88
Megjegyzések: Bibliogr.: 88. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Pedagógiai értékelés, Pedagógiai kutatás - módszer
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71196/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 11:09
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 11:09
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71216
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet