A szakértői autoritás korlátozására tett kísérletek a középiskolai tanárképzés területén az első világháborút követően

Garai Imre: A szakértői autoritás korlátozására tett kísérletek a középiskolai tanárképzés területén az első világháborút követően. In: Iskolakultúra, (32) 10. pp. 62-76. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_010_062-076.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_010_062-076.pdf

Letöltés (900kB)

Absztrakt (kivonat)

A modern értelmiségi hivatások, köztük a középiskolai tanárképzést felügyelő szakértők csoportja a 19. második felében jöttek létre hazánkban. Szakterületüket az állami végrehajtó hatalommal együtt annak bürokratikus szabályzórendszerén keresztül monopolizálták. Ez az együttműködés azonban az első világháború során és az azt követő időszakban felbomlott. A tanulmány a középiskolai tanárképző intézethez kapcsolódó személyi kinevezések, a tanulmányi rendben kezdeményezett változások és a tornatanárképzés reformján keresztül vizsgálja azt, hogy az államhatalom beavatkozásai a tanári hivatást felügyelő intézmények belügyeibe deprofesszionalizálták- e a szakértői csoport egészét. A tanulmány egy nagyobb vizsgálat első eredményeit adja közre, amely megközelítését tekintve deduktív és idiografikus jellegű, levéltári és másodlagos könyvészeti forrásokra támaszkodó kutatás. A kutatás elsődleges módszerei a levéltári források dokumentumelemzése és a könyvészeti források áttekintő elemzése voltak. A kutatási kérdések közül a miniszteriális igazgatási szerv és a tanárképzés szakértői közötti kapcsolat természetének változásaira vonatkozó aspektust tárgyalja jelen munka. Mind a személyi kinevezések, mind a tanulmányi rendbe történő beavatkozás, illetve a tornatanárképzés ügye is azzal fenyegettek, hogy az 1920 előtt kialakult eszmei keretek, amelyek mentén a tanárképző szervek monopolizálták a középiskolai tanárképzés felügyeletét, felbomlanak. A korábban kialakult eszmei-ideológiai keretek megszűnése végső soron a szakértői kompetenciákon alapuló működést korlátozta volna, így pedig azonnali deprofesszionalizációhoz vezethettek. Ennek elkerülése egy fajsúlyos politikai szereplő reformokban való érintetté válásával sikerült ugyan, ám ez nem vetett véget a visszatérő állami beavatkozásoknak az ellenforradalmi rendszer későbbi évtizedeiben. Modern professional occupations including the professional groups which exercised authority over secondary teacher training emerged in Hungary in the second half of the 19th century. Their professional field was monopolized by the bureaucratic regulatory system of the state thanks to the close cooperation between the ministerial branch and the professionals. However, this partnership broke up during the Great War and the era following it. In this study, through the personal nominations of the secondary teacher training institution, the initiated changes in the curriculum of the teacher training institution and the reform of the training of PE teachers are investigated from the perspective of whether the professional group scrutinizing the secondary teacher training were deprofessionalized as a result of the endeavour of the state to intrigue into the internal affairs of the teacher training institutions. The current paper intends to present the preliminary results of a research project, which could be labelled as a deductive and idiographic type of investigation based on the examination of archival and secondary types of sources. Document analysis of archival sources and secondary literature review were employed as primary methodologies. Out of the main research questions of the research project, the analytical aspect of revealing the nature of the connection and its changes between the Ministry of Religion and Public Education and the professional institutions of secondary teacher training are investigated in this study. The previously mentioned measures almost resulted in the dissolution of the boundaries of the theoretical-ideological frames of secondary teacher training, which were solidified before 1920 and played a crucial role in monopolizing the scrutiny over secondary teacher training. Additionally, the cessation of the previously established ideological background of the teacher training could have led to limiting the operation of professional institutions based on professional competencies. Thus, it would have resulted in an immediate deprofessionalization of the professional group. Even though the professional institutions managed to evade the immediate deprofessionalization through a fortuitous involvement of an influential politician, who was in favour of the argument of the professionals against the planned measurements of the ministry. Still, this did not result in decreasing the recurrence of state intrusions in the rest of the Horthy-era.

Egyéb cím: Attempts of restricting the professional authority in the secondary school teacher training after the great war
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 10
ISSN: 1215-5237
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 62-76
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 72-76. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Tanárképzés, Pedagógia
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71196/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 11:20
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 11:21
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71215
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet