A fenntarthatóságra nevelési törekvések hatásának értékelése hazai középiskolákban és kapcsolódó kutatásmódszertani ajánlások

Mónus Ferenc: A fenntarthatóságra nevelési törekvések hatásának értékelése hazai középiskolákban és kapcsolódó kutatásmódszertani ajánlások. In: Iskolakultúra, (32) 8-9. pp. 3-29. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_008-009_003-029.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_008-009_003-029.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A környezeti attitűdök és környezetbarát viselkedés mérése az iskolákban kulcsfontosságú annak felméréséhez, hogy az iskolákban folyó pedagógiai munka során mennyire valósulnak meg a diákok fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjeinek és viselkedésének környezetbarát irányba való fejlesztésének elvárásai. Ezáltal visszajelzéssel szolgálnak a pedagógiai munka fejlesztéséhez is. Tanulmányunkban 14 középiskola diákjainak fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjeit és viselkedését, valamint iskoláik és tanáraik fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos törekvéseit vizsgáltuk. A környezettudatosságot (attitűdöket és viselkedést) leginkább a diákok társadalmi-gazdasági hátterével összefüggő tényezők befolyásolták (településtípus, országrész, szülők iskolai végzettsége, az iskola sikeres érettségik arányában mért státusza), az évfolyamnak és a nemnek csak kisebb hatása volt. A kutatás során megerősítést nyert, hogy középiskoláink fenntarthatósági törekvései pozitívan befolyásolják a diákok környezettudatosságát. A fenntarthatóságra nevelési törekvésekkel (pl. fenntarthatóságra neveléshez kötődő létesítmények és programok) összefüggésben javult a diákok környezettudatossága, jelezve a fókuszált nevelési törekvések hatékonyságát. Továbbá az iskolák e törekvései összefüggtek az ökoiskolai programban való részvétel idejével, megerősítve, hogy az ökosikolai programban való részvétel folyamatosan segíti az iskolák előrehaladását azon céljuk megvalósításában, hogy egyre pozitívabb hatással legyenek a környezettudatossággal összefüggő tudás, készségek és kompetenciák fejlesztésére. Examining environmental attitudes and pro-environmental behaviours in schools is key in assessing how the requirements regarding the improvement of students’ attitude and behaviour about sustainability towards becoming pro-environmental appears in pedagogical work. This way feedback for the development of pedagogical work is provided. In this study, we examined students’ attitudes and behaviours concerning sustainability in 14 Hungarian secondary schools, as well as the sustainability education (ESD) related efforts of their schools and teachers. Environmentalism (i.e. attitudes and behaviour) in students was mostly influenced by factors related to socio-economic background (type of settlement, county, parents’ education, school status as a proportion of successful graduations), while grade and gender had only a small effect. Our research confirmed that the ESD efforts of Hungarian secondary schools have a positive impact on students’ environmentalism. Due to the ESD efforts (e.g. facilities and programs related to sustainability) environmentalism has improved in students, indicating the effectiveness of focused pedagogical efforts. Furthermore, ESD efforts were linked to the time of participation in the eco-school program, confirming that participation in the eco-school program helps schools to make continuous progress towards the development of sustainability related knowledge, skills and competences of their students.

Egyéb cím: Assessing the impact of the efforts of sustainability education in Hungarian secondary schools; and related recommendations on research methodology
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 8-9
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 3-29
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 24-29. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Környezeti nevelés, Fenntarthatóság, Környezetvédelmi nevelés
Kapcsolódó URL: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71195/
A feltöltés ideje: 2023. már. 29. 10:12
Utolsó módosítás: 2023. már. 29. 10:12
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71210
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet