Gondolatok a jelenléti csoportmunka mértékéről

Asztalos Éva: Gondolatok a jelenléti csoportmunka mértékéről. In: Iskolakultúra, (32) 8-9. pp. 118-129. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_008-009_118-129.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_008-009_118-129.pdf

Download (889kB)

Abstract

A tanulmány amellett érvel, hogy a korszerű pedagógia akkor támogatja igazán a digitális kor gyermekeit az iskolapadban, ha módszerei az önirányítás és az önmenedzselés képességét fejlesztik, azaz az önmegfigyelést, az önmotivációt, a saját célok kitűzését, a mentális összpontosítást és a személyes akaraterőt segítik. Megkérdőjelezi, hogy kikezdhetetlen oksági viszony van a jelenléti csoportmunka gyakori alkalmazása és a majdani fejlett kooperációs készség között. Főként a szociál- és kognitív pszichológia legújabb eredményei alapján bemutatja, hogy a spontaneitást feltételező, reaktív együttműködés nem mindenki számára a siker megsokszorozásának záloga, hogy a rögtönzött interaktivitás sokszor nincs tekintettel kognitív képességünk korlátozott voltára, és hogy a jelenléti csoportmunkában nincsenek meg az alkotómunka feltételei. Rávilágít arra, hogy a személyes együttműködésen alapuló tanulásból akkor származik minden résztvevő számára haszon, ha hagyunk teret és időt az információk feldolgozására, a gondolatok kibontakozására, tehát ha késleltetjük az interakciót. The study argues that modern pedagogy really supports the children of the digital age in the classroom only if its methods develop the ability of self-direction and self-management, i. e. self-observation, self-motivation, setting one’s own goals, mental focus and personal willpower. It questions whether there is an indisputable causal relationship between the frequent use of face-to-face group work and the future advanced cooperation skills. Mainly on the basis of the latest results of social and cognitive psychology, it shows that reactive cooperation, which assumes spontaneity, is not the key to multiplying success for everyone, that impromptu interactivity often does not take into account the limitations of our cognitive abilities, and that face-to-face group work does not have the conditions for creative work. It highlights that learning based on personal collaboration benefits all participants only if we leave space and time for processing information, for the development of thoughts, i. e. if we delay the interaction.

Other title: Thoughts on the amount of face-to-face group work
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 8-9
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 118-129
Additional Information: Bibliogr.: p. 128-129. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Csoportmunka, Kreativitás
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71195/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 09:32
Last Modified: 2023. Mar. 29. 09:32
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71205

Actions (login required)

View Item View Item