Janusz Korczak helye az interkulturális pedagógiai gondolkodásban

Csereklye Erzsébet: Janusz Korczak helye az interkulturális pedagógiai gondolkodásban. In: Iskolakultúra, (32) 8-9. pp. 130-133. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_008-009_130-133.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_008-009_130-133.pdf

Download (804kB)

Abstract

Az esszé a Magyar Pedagógiai Társaság Gyermekérdekek Szakosztálya – Korczak Munkabizottságának megemlékező konferenciájára készült, Janusz Korczak pedagógiájának helyéről az interkulturális pedagógiai gondolkodásban. Áttekinti az interkulturális helyzetet, azaz a kultúrák találkozásakor azonosítható főbb megközelítéseket, és Korczak életművének néhány főbb mozzanatán kereszül értelmezi azokat. Öt fő viszonyulást mutat be, Portera (2011) alapján: a gyengék elnyomását, az asszimilációt, a szegregációt és gettósítást, az univerzális megközelítést és a transzformatív megközelítést, melyek egymástól elkülöníthetően, de mégis egyszerre, egy időben, közös dinamikában jelennek meg Korczak életében, munkájában és műveiben. This essay is a contribution to the commemorative conference of the Hungarian Pedagogical Society’s Section for Children’s Interests - Korczak Working Committee, and discusses the place of Janusz Korczak’s pedagogy in the intercultural pedagogical thinking. It outlines the main approaches that can be identified in intercultural situations, understood as the meeting and clashes of cultures, and interprets these approaches through Korczak’s work. It presents five main approaches, based on Portera (2011): the oppression of the weak, assimilation, segregation and ghettoization, universalism, and the transformative approach, which are distinct from each other, but which appear simultaneously, at the same time, in a common dynamic in Korczak’s life, work and oeuvre. Keywords: intercultural approaches, Korczak’s pedagogy, meeting of cultures.

Other title: Re-thinking Janusz Korczak’s work from an intercultural perspective
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 8-9
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 130-133
Additional Information: Bibliogr.: 133. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Janusz Korczak, Pedagógiai gondolkodás, Pedagógia
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/71195/
Date Deposited: 2023. Mar. 29. 09:43
Last Modified: 2023. Mar. 29. 09:43
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71200

Actions (login required)

View Item View Item