Csereklye Erzsébet: Janusz Korczak helye az interkulturális pedagógiai gondolkodásban. In: Iskolakultúra, (32) 8-9. pp. 130-133. (2022)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_008-009_130-133.pdf Download (804kB) |
Abstract
Az esszé a Magyar Pedagógiai Társaság Gyermekérdekek Szakosztálya – Korczak Munkabizottságának megemlékező konferenciájára készült, Janusz Korczak pedagógiájának helyéről az interkulturális pedagógiai gondolkodásban. Áttekinti az interkulturális helyzetet, azaz a kultúrák találkozásakor azonosítható főbb megközelítéseket, és Korczak életművének néhány főbb mozzanatán kereszül értelmezi azokat. Öt fő viszonyulást mutat be, Portera (2011) alapján: a gyengék elnyomását, az asszimilációt, a szegregációt és gettósítást, az univerzális megközelítést és a transzformatív megközelítést, melyek egymástól elkülöníthetően, de mégis egyszerre, egy időben, közös dinamikában jelennek meg Korczak életében, munkájában és műveiben. This essay is a contribution to the commemorative conference of the Hungarian Pedagogical Society’s Section for Children’s Interests - Korczak Working Committee, and discusses the place of Janusz Korczak’s pedagogy in the intercultural pedagogical thinking. It outlines the main approaches that can be identified in intercultural situations, understood as the meeting and clashes of cultures, and interprets these approaches through Korczak’s work. It presents five main approaches, based on Portera (2011): the oppression of the weak, assimilation, segregation and ghettoization, universalism, and the transformative approach, which are distinct from each other, but which appear simultaneously, at the same time, in a common dynamic in Korczak’s life, work and oeuvre. Keywords: intercultural approaches, Korczak’s pedagogy, meeting of cultures.
Other title: | Re-thinking Janusz Korczak’s work from an intercultural perspective |
---|---|
Item Type: | Article |
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 32 |
Number: | 8-9 |
ISSN: | 1215-5233 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2022 |
Page Range: | pp. 130-133 |
Additional Information: | Bibliogr.: 133. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Janusz Korczak, Pedagógiai gondolkodás, Pedagógia |
Related URLs: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/71195/ |
Date Deposited: | 2023. Mar. 29. 09:43 |
Last Modified: | 2023. Mar. 29. 09:43 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/71200 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |