Rónay Zoltán and Kormos Kevin: A jog védőháló vagy fenyegetés? : jelenlegi és leendő tanárok, valamint diákok vélekedése a jogról. In: Iskolakultúra, (32) 6. pp. 83-92. (2022)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_006_083-092.pdf Download (1MB) |
Abstract
A tanulmány egy olyan kismintás (n = 39) kutatást mutat be, amely tanárok, tanárjelöltek és középiskolai tanulók között mérte a joghoz való viszonyt. A kutatás jól illeszkedik abba a nemrég indult folyamatba, amely az iskola világának szereplői körében kívánja joggal való kapcsolatukat feltérképezni. Ezek a kutatások – ahogy a jelen tanulmányban bemutatott is – túlmutatnak az egyszerű jogismeret-vizsgálaton, és alapvetően az iskola világának szereplői jogról alkotott képére, joghoz való viszonyulására kíváncsiak. E jelenség feltárása korunkban kiemelten hangsúlyossá vált, hiszen a digitalizáció és globalizáció együttesen feloldotta a korábbi társadalmi kereteket, amely hatást a pandémia csak felerősítette. Míg az megelőző időszakokban a jog stabil képződményként igazodási pontot jelentett, a mai dinamikus, sokszor hektikus változások következtében a továbbra is szilárd, közmegegyezéses alapelvek kínálnak iránymutatást. A tanulmányban is hivatkozott kutatások alátámasztják, hogy a korábban tapasztaltalttól eltérően a társadalmi (családi) státusznak szerepe van a joghoz való viszony formálásában, ezért az iskolának kell betölteni az ennek hiányosságából keletkező űrt. Ennek sikeréhez azonban a pedagógusok és az iskola mély és következetes alapjogi tudatossága elengedhetetlen. A kutatás az ennek feltáráshoz vezető első lépések egyike. A kutatás ennek érdekében két lépcsőben, egyrészt általános attitűdmérésként kérdőíves vizsgálatot valósított meg, másrészt három, az iskolai belső szabályozáson túlmutató jogi kérdéseket is felvető olyan történet kapcsán kérdezte a válaszadókat, amely történetekben egyre nagyobb lesz a norma (erkölcsi szabály) és a jogi parancs közötti feszültség.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 32 |
Number: | 6 |
ISSN: | 1215-5236 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2022 |
Page Range: | pp. 83-92 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 91-92. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Iskolajog, Pedagógiai kutatás |
Related URLs: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/70976/ |
Date Deposited: | 2022. Oct. 07. 10:15 |
Last Modified: | 2022. Oct. 07. 10:15 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70988 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |