A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben

Nagy Márió Tibor and Korom Erzsébet: A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben. In: Iskolakultúra, (32) 7. pp. 84-102. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_007_084-102.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_007_084-102.pdf

Download (993kB)

Abstract

A tudomány tagadása hosszú múltra tekint vissza az emberiség történetében, melyet a digitális eszközök használatából adódó információrobbanás még szélesebb körben kiterjesztett. A sokszor nem hiteles, a tudományos vagy szakértői hátteret nélkülöző információtömeg gyors áramlása az online térben elbizonytalanította és megrendítette a társadalom bizalmát a természettudományok iránt is, és fokozta az áltudományos nézetek terjedését (Schäfer és Metag, 2021). Ezekre a negatív folyamatokra az oktatási rendszernek is minél hamarabb szükséges megoldási módokat felmutatnia. A tudományos tudás keletkezésének és jellemzőinek megismertetése, mellyel a tudomány természete (Nature of Science, NOS) foglalkozik, megoldást kínálhat a tudomány társadalmi elutasítottságával és válságával szemben. A NOS kutatása és megjelenése a nemzetközi tantervekben az utóbbi harminc évben erősödött fel. Ugyan néhány magyar nyelvű munka (pl. Korom és Nagy, 2021; Korom és Radnóti, 2020) rendelkezésre áll a témában, de a NOS átfogó ismertetésére hazánkban még nem került sor. A tanulmány célja ezért az, hogy a nemzetközi szakirodalom alapján ismertesse a NOS értelmezésének fejlődését, áttekintse a NOS megértésének értékelésére használható mérőeszközöket, valamint megmutassa helyét és fontosságát a természettudományos nevelésben.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 7
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 84-102
Additional Information: Bibliogr.: p. 99-102. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Természettudományos nevelés
Related URLs: https://misc.bibl.u-szeged.hu/70977/
Date Deposited: 2022. Oct. 07. 11:47
Last Modified: 2022. Oct. 07. 11:47
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70983

Actions (login required)

View Item View Item