Jakab Judit: Hozzá tud-e járulni az iskola a magyar többségi és roma kisebbségi csoportok közötti társadalmi távolság csökkentéséhez? : székelyföldi pedagógusok percepciói. In: Iskolakultúra, (32) 7. pp. 18-35. (2022)
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_007_018-035.pdf Download (925kB) |
Abstract
Jelen tanulmányban roma többségű vagy teljesen roma osztályokban tanító pedagógusok narratíváit elemzem. Az elemzés során a fókusz a pedagógusok roma tanulókkal, szülőkkel való munkájuk során szerzett személyes tapasztalataira és ezeknek az interpretációjára, a pedagógusok kulturális viszonyulásának (etnocentrikus vagy kölcsönösségen alapuló) és a különböző percepciókhoz kapcsolódó tartalmak feltárására irányult. A kutatás alapmódszere a félig strukturált interjú, részt vevő megfigyeléssel kiegészítve. A kutatás terepe a Csíki-medence (Hargita megye, Románia) néhány olyan iskolája, ahol a roma tanulók aránya meghaladja a 25 százalékot. A pedagógusokkal készült beszélgetések egyértelműen alátámasztják a térségben készült, a roma–magyar együttélés vizsgálatára irányuló kutatási eredmények megállapításait: a két közösség, roma és nem roma, két egymástól elkülönülő, párhuzamos világban él, amelyben nagyon kevés az átjárás. Az iskola az egyik olyan kapcsolódási pont lehetne, amely lehetővé teszi (tenné) e két világ találkozását, egymás közelebbi megismerését, a két csoport közötti társadalmi távolság csökkentését. A mindennapi iskolai gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az adott körülmények között az iskola nem vagy nagyon kis mértékben tudja betölteni ezt a szerepét.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 32 |
Number: | 7 |
ISSN: | 1215-5233 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2022 |
Page Range: | pp. 18-35 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 34-35. és a jegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Oktatásügy - Erdély - hátrányos helyzetű tanuló, Pedagógiai kutatás - Székelyföld, Kisebbség - cigány - Erdély |
Related URLs: | https://misc.bibl.u-szeged.hu/70977/ |
Date Deposited: | 2022. Oct. 07. 11:15 |
Last Modified: | 2022. Oct. 07. 11:15 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70979 |
Actions (login required)
View Item |