A Hangszertanulási motiváció kérdőív magyar adaptációja

Földi Fanni; Józsa Krisztián: A Hangszertanulási motiváció kérdőív magyar adaptációja. In: Iskolakultúra, (32) 5. pp. 96-109. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_005_096-109.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_005_096-109.pdf

Letöltés (900kB)

Absztrakt (kivonat)

A zenetanulási motiváció vizsgálata a nemzetközi szakirodalomban elterjedt kutatási terület, számos motivációs elmélet alapján értelmezik a zene és a motiváció közötti összefüggéseket, hazai vizsgálat azonban kevés van ebben a témában. A tanulmány célja az öndeterminációs elméleten alapuló Hangszertanulási motiváció (Motivation for Music Learning, MLM) kérdőív adaptációjának bemutatása. A nemzetközi kutatásokkal ellentétben hazánkban főként az iskolai ének-zene órákra fókuszálnak, ezáltal kevésbé ismert a hangszertanulás és a motiváció kapcsolata. A Comeau, Huta, Lu és Swirp (2019) által fejlesztett kérdőív magyar változatát 151 tanuló (életkor: átlag 14,7 év, SD = 2,49) töltötte ki a Google Form felületén. A diákoknak ötfokú Likert-skálán kellett értelmezni az állításokat, a kérdőív 25 tételt tartalmazott, amelyek a motiválatlanság, külső szabályozás, introjekció, azonosulás és az intrinzik motiváció faktoraihoz tartoztak. A tanulmányban a kérdőív pszichometriai jellemzőit (faktoriális validitás és reliabilitás), valamint a faktorok összefüggéseit elemezzük, továbbá összehasonlítjuk a fiatalabb és az idősebb életkori csoport hangszertanulási motivációját. A megerősítő faktoranalízis mutatói alapján az adataink jól illeszkednek az elméleti modellhez. A Cronbach-α reliabilitás minden faktor esetén legalább 0,8. A faktorok közötti összefüggések az elméleti modell alapján várt eredményekkel egyeznek. A 10–14 éves és a 15–18 éves tanulók között három motivációs típusban találtunk szignifikáns eltérést, az idősebb korosztályban jellemzőbb az introjekció, az azonosulás és az intrinzik motiváció. Az adaptáció során egy új magyar mérőeszköz jött létre, segítségével megismerhető a hangszeren tanuló gyermekek motivációja. A mérőeszköz lehetővé teszi a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok megvalósítását. On an international level, motivation for learning music is a widely researched area. The associations between music and motivation have been interpreted based on various theories of motivation, however, only a limited number of studies have focused on this area in Hungary so far. This study describes the adaptation of the Motivation for Learning Music (MLM) questionnaire, which is based on the self-determination theory. Contrary to international studies, Hungarian research mainly focuses on school music lessons, therefore, little is known about the relationship between learning musical instruments and motivation. The Hungarian version of the original questionnaire, which was developed by Comeau et al. (2019), was completed by 151 students (age: Mean=14.7 years, SD=2.49) using the Google Form platform. The questionnaire consists of 25 5-point Likert-type items; its five subscales are amotivation, external regulation, introjection, identification and integration, and intrinsic motivation. The study describes the psychometric properties (factorial validity and reliability) of the Hungarian questionnaire, examines its inter-factor correlations, and compares the music learning motivation of younger and older students of the sample. Confirmatory factor-analysis indicated a good fit between the data and the theoretical model. Cronbach’s α was at least 0.8 or above for each factor. Interfactor correlations showed the expected pattern. Significant differences were found in three types of motivation between 10–14-year-olds and 15–18-year-olds; introjection, identification and integration, and intrinsic motivation were more characteristic of the older age group. As a result of the adaptation, a new Hungarian instrument is available to explore students’ motivation to learn musical instruments. The questionnaire allows researchers to launch international comparative studies.

Egyéb cím: The Hungarian adaptation of the Motivation for Learning Music Questionnaire
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 5
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar, angol
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 96-109
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 107-108. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Motiváció, Zenei nevelés - kérdőív, Hangszertanulás - kérdőív, Pedagógiai kutatás - módszer
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70878/
A feltöltés ideje: 2022. júl. 11. 10:58
Utolsó módosítás: 2022. júl. 11. 11:00
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70882
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet