Szenczi Beáta; Józsa Krisztián: Az énképet vizsgáló SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I) kérdőív hazai adaptációja. In: Iskolakultúra, (32) 5. pp. 76-95. (2022)
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_005_076-095.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányunk célja az iskoláskori énkép vizsgálatára fejlesztett és a világ számos nyelvére lefordított Self-Description Questionnaire-I (SDQ-I, Marsh, 1990b) magyar nyelvű fordításának bemutatása, valamint működésének vizsgálata. Az SDQ-I egy 76 állítást tartalmazó önértékelő kérdőív, mely az énkép sokösszetevős, hierarchikus modelljén (Marsh, 1990a) alapul, és ennek megfelelően a következő alskálák vizsgálatára alkalmas: (1) fizikális képességek énkép, (2) testkép, (3) olvasás énkép, (4) matematika énkép, (5) kortársakkal való kapcsolat énkép, (6) szülőkkel való kapcsolat énkép, (7) általános énkép, (8) iskolai énkép. Vizsgálatunkban 586 fő 3., 5. és 7. osztályos tanuló töltötte ki az SDQ-I. magyar nyelvű adaptációját (SDQ-I-H). A mérőeszköz validitását feltáró faktoranalízissel ellenőriztük, eredményeink alátámasztották az eredeti mérőeszköz struktúráját. Az SDQ-I-H egyes skáláinak reliabilitásmutatói 0,72–0,91 közöttiek. Az egyes skálák összefüggéseinek elemzései alátámasztották a kérdőív hátterében álló elméleti énképmodellt, valamint azt a feltételezést, miszerint az énkép struktúrája az évek folyamán átalakul. A munkánk eredményeképp létrejött magyar nyelvű kérdőív megfelelő eszköze lehet hazai tanulók énképvizsgálatának, így jól használható további kutatásokhoz, valamint a pedagógiai gyakorlatban a tanulók énképkomponenseinek megismeréséhez. The aim of our study is to present and examine the functioning of the Hungarian translation of the SelfDescription Questionnaire-I (SDQ-I, Marsh, 1990b), which was developed for the assessment of self-concept in school-aged children, and has been translated to several languages. The SDQ-I is a 76-item self-assessment questionnaire based on the multicomponent, hierarchical model of self-concept (Marsh, 1990a), and contains the following subscales: (1) physical ability self-concept; (2) physical appearance self-concept, (3) reading self-concept, (4) mathematics self-concept, (5) peer relations self-concept, (6) parent relation self-concept, (7) general self-concept and (8) general school self-concept. In our study, 586 students in grades 3, 5 and 7 completed the Hungarian adaptation of the SDQ-I (SDQ-I-H). The validity of the instrument was checked by exploratory factor analysis, the results supported the structure of the original instrument. Reliability indices of the scales of the SDQ-I-H ranged from 0.72 to 0.91. Analyses of the correlations between the scales provided support for the theoretical model of self-concept underlying the questionnaire and for the hypothesis that the structure of self-concept changes over the years. Results suggest that the SDQ-I-H is an appropriate measure of the self-concept of Hungarian school-aged children that may enable further research and the understanding of students’ self-concept components in pedagogical practice.
Egyéb cím: | Adapting the SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I), which examines self-concept, in Hungary |
---|---|
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 32 |
Szám: | 5 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyelv: | magyar, angol |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2022 |
Oldalak: | pp. 76-95 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 90-92. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Kulcsszavak: | Énkép, SDQ kérdőív, Pedagógiai kutatás - módszer, Mentálhigiéné - iskolai, Mentálhigiéné - kutatás |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70878/ |
A feltöltés ideje: | 2022. júl. 11. 11:43 |
Utolsó módosítás: | 2022. júl. 11. 11:43 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70881 |
Tétel nézet |