A MARSI-R kérdőív magyar adaptációja - olvasási stratégiák vizsgálata anya- és idegen nyelven egyetemi hallgatók körében

Tary Blanka; Molnár Edit Katalin: A MARSI-R kérdőív magyar adaptációja - olvasási stratégiák vizsgálata anya- és idegen nyelven egyetemi hallgatók körében. In: Iskolakultúra, (32) 5. pp. 57-75. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_005_057-075.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_005_057-075.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulási célú szövegek olvasása a gyakorlott olvasó számára is jelenthet kihívást (Palincsar és Brown, 1984). A nehézséget okozó szövegek megértésére, az azokban való tájékozódásra jó megoldás az olvasási stratégiák használata. Mivel a tanárok is olvasók, és metakognitív tudásuk a szövegértésről hatással van diákjaikra (Soodal és mtsai, 2017), fontos felmérni, hogy a tanárok következő generációja hogyan olvas, hol van szüksége segítségre. A tanár szakos hallgatókat azonban kevéssé vonják be olvasásistratégia-vizsgálatokba, így első lépésként kell egy megbízható mérőeszköz. Ezért a jelen kutatás célja egyrészt a MARSI-R kérdőív (Mokhtari és mtsai, 2018) magyar nyelvű változatának elkészítése és validálása, másrészt tanár szakos hallgatók anyanyelvi (L1) és idegen nyelvi (L2) olvasásistratégia-használatának megismerése a kérdőív segítségével. 166 tanár szakos hallgató töltötte ki az anonim, online kérdőívet. A mérőeszközül a MARSI-R magyar változata szolgált azzal a változtatással, hogy nem papíron, hanem online töltötték ki a résztvevők, illetve az L1 mellett L2 tanulási célú olvasásra vonatkoztatva is megítélték a résztvevők a stratégiákra vonatkozó kijelentéseket. Ez utóbbi esetben a SORS (Mokhtari és Sheorey, 2002) kérdőív kimondottan idegen nyelven olvasásra vonatkozó két iteme is szerepelt a kérdéssorban. A validitás és reliabilitás vizsgálata érdekében megerősítő faktoranalízist futtattunk, korrelációt és Cronbach alfát számítottunk. Az eredmények azt tükrözik, hogy használható a magyarra fordított mérőeszköz, így további olvasásistratégia-vizsgálatokat tesz lehetővé. A tanár szakos hallgatók stratégiahasználata magas vagy közepes szintű. L1-en leggyakrabban a problémamegoldó, majd az átfogó, legkevésbé pedig a támogató stratégiákat használják. L2-n szintén a problémamegoldó stratégiákat használják leggyakrabban, ezt követik a támogató, végül pedig az átfogó stratégiák. Az eredmények alapján pozitív képet kapunk a tanár szakos hallgatók stratégiahasználatáról, ám nyilvánvalóvá vált, hogy további fejlesztésből is profitálnának. Reading to learn can present difficulties even to experienced readers (Palincsar & Brown, 1984). A possible way to help understanding and navigating in a text is using reading strategies. Since teachers are readers themselves, their own metacognitive knowledge of reading impacts their students as well (Soodal & et al., 2017). Therefore, it is important to assess how the future generation of teachers read and what support they need. Nevertheless, teacher trainees are neglected as a population in reading strategy research. Thus, the first step is to have an instrument which works well for this purpose. Therefore, the aim of the present research is twofold: on the one hand, validating the Hungarian version of MARSI-R (original English instrument: Mokhtari et al., 2018), and on the other, assessing teacher trainees’ first (L1) and foreign language (L2) reading strategy use. 166 teacher trainees filled in an anonymous, online questionnaire. MARSI-R served as the basis of the instrument. A few changes were made compared to the original. First, it was administered on-line, not on paper. Second, respondents were asked to decide about strategy statements regarding both L1 and L2 reading strategy use. In the latter case, two more strategies were added to the MARSI-R items, originally from SORS, an instrument targeting strategy when reading in L2 (Mokhtari & Sheorey). Validity and reliability measures included CFA, correlations and Cronbach’s alfa. Results show that the adaptation of the questionnaire can be considered successful,and can be used in further research. Teacher trainees’ reading strategy use is high or medium level. In L1, the most often used are problem-solving strategies followed by global reading strategies and the least favoured were support reading strategies. In L2 problem-solving strategies were also the most often reported, but followed by support reading strategies and the least often used were global reading strategies. Based on the results, a positive picture is emerging about teacher trainees’ reading strategy use. Nevertheless, the results also draw attention to further possibilities of development in this area.

Egyéb cím: Adapting the Hungarian version of the MARSI-R -examination of L1 and L2 reading strategies among university students
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 5
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar, angol
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 57-75
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 68-71. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Olvasási stratégia, Idegen nyelv használata - felsőoktatás, Pedagógiai kutatás - módszer
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70878/
A feltöltés ideje: 2022. júl. 11. 11:49
Utolsó módosítás: 2022. júl. 11. 11:49
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70879
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet