Vass Dorottea: D012: Általános iskolás tanulók olvasási motivációját fejlesztő program elméleti alapjai. In: Iskolakultúra, (32) 1. pp. 64-86. (2022)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_001_064-086.pdf Letöltés (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az olvasás kognitív és affektív vizsgálati aspektusai az utóbbi öt évtizedben sosem álltak távol a neveléstudományok aktuális kutatási témáitól, ahogy az olvasás társadalmi és egyéni életben betöltött szerepének vizsgálata sem. Ezek a gyakran kutatott olvasáskutatási tartalmak leginkább az olvasással járó problémaköröket tárgyalják különböző szempontból. Megkülönböztethetünk egyes korosztályokon belüli olvasáskutatási tartalmakat, illetve olyan tartalmakat, amelyek az olvasás egyes kognitív és affektív tényezőit helyezik a vizsgálat és egyben a problémakör fókuszába, adott korosztályon belül. Ezek a kutatások többnyire két nagyobb csoportra bontható problémakörrel foglalkoznak: (a) az olvasás iránti motiváció csökkenésével, annak teljes hiányával, valamint (b) a szövegértéssel és szövegértelmezéssel kapcsolatos kognitív képességek hiányának problémakörével. A jelen kutatás is ezeket a problémaköröket járja körül, eredményként pedig célja ezekre a problémakörökre egy új programot bemutatni. A vizsgálat háromdimenziós: (1) tartalomelemzéssel feltérképezi az olvasással kapcsolatos vizsgálatok ekvivalens tényezőit, a teljesség igénye nélkül, (2) megvizsgálja ezeket az ekvivalens tényezőket az olvasási motiváció egyes motívumainak aspektusából szintén tartalomelemzési módszer alapján, illetve (3) bemutat egy programot, amely több korosztálynak javasolt olvasási motivációt fejlesztő módszer stratégiai elemeit foglalja magában, és komplex módon kezeli a már ismert és hatékonynak minősülő olvasási, illetve tanulási stratégiákat, programokat. A háromdimenziós vizsgálati szempontok olyan olvasási motivációt fejlesztő programot aknáznak ki, amely a 21. századi pedagógiai paradigmáknak megfelelő tanulási és olvasási motiváció fejlesztésének nélkülözhetetlen elemévé válhat. In the past five decades, the aspects of examining cognitive and affective development of reading have never been far distant from current questions of educational sciences, nor has the research on the role of reading in social and personal life. These frequently examined topics of reading research mostly discuss the issues involved in reading from different aspects. We can distinguish between content of reading research within a certain age groups and content that places certain cognitive and affective factors of reading in the focus of the research within a certain age group. This research addresses two major groups of problems: a) decreased or completely missing motivation to read and b) the problem of cognitive abilities related to comprehension and text interpretation. This study also focuses on these issues. Its aim is to provide a reading program to solve these problems. The present research has a three-dimensional goal: (1) to map including but not limited to the equivalent factors of these studies by content analysis, (2) to examine the equivalent factors from the aspect of some motives of reading motivation, also based on content analysis method, and (3) present a holistic program element that incorporates the strategic elements of a method designed to improve reading motivation for any age group, which addresses complex, already known effective reading and learning strategies. The threedimensional test approaches are taking advantage of such reading methods, which are essential elements in the development of learning and reading motivation in line with the pedagogical paradigms of the 21th century.
Egyéb cím: | Theoretical foundations of an experimental developmental holistic program for reading instruction and comprehension of primary school students |
---|---|
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 32 |
Szám: | 1 |
ISSN: | 1215-5246 |
Nyelv: | magyar |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2022 |
Oldalak: | pp. 64-86 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 83-86. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Kulcsszavak: | Olvasás, Motiváció, Tanulás - módszer, Képességfejlesztés - általános iskola - program |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70811/ |
A feltöltés ideje: | 2022. ápr. 26. 15:09 |
Utolsó módosítás: | 2022. ápr. 26. 15:37 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70835 |
![]() |
Tétel nézet |