A tesztmegoldási motiváció szerepe az alacsony téttel rendelkező tesztek eredményeinek értékelésében

Csányi Róbert and Molnár Gyöngyvér: A tesztmegoldási motiváció szerepe az alacsony téttel rendelkező tesztek eredményeinek értékelésében. In: Iskolakultúra, (32) 1. pp. 44-63. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_001_044-063.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_001_044-063.pdf

Download (1MB)

Abstract

A mérés-értékelés főbb céljainak átalakulásával, tanulást segítő diagnosztikus funkcióinak előtérbe kerülésével az alacsony téttel bíró tesztek egyre nagyobb szerepet játszanak a tanítás-tanulás folyamatában, valamint az országos és nemzetközi értékelésekben. Miután az alacsony téttel bíró teszteken nyújtott teljesítménynek nincs következménye a tanulók tanulmányi előrehaladására, előfordulhat, hogy az ezeken a teszteken elért eredmények eltérnek a nagy téttel bíró teszteken nyújtott teljesítményektől. Ennek oka lehet, hogy előbbin a tanulók nem feltétlen tesznek meg minden erőfeszítést a feladatok megoldása során, utóbbin a diákok tesztmegoldás közbeni szorongása jelentős teljesítménycsökkentő hatással bírhat. A tanulmány keretein belül az első problémakörrel foglalkozunk részletesebben. A megfelelő motivációval rendelkező diákok aránya számos tényezőtől függ. A szakirodalomban elérhető kutatási eredmények szerint a motiváltabb személyek teljesítménye jellemzően magasabb, mint nem motivált társaiké. Az eredmények validitásának növelésére számos módszer alkalmazható az alacsony téttel bíró tesztek esetén, amelyek két nagy csoportba sorolhatók. Az első csoportba sorolt módszerek a tesztek megoldása előtt alkalmazandók, céljuk, hogy a tesztet megoldók motivációját növeljék, és így valódi tudásukra vonatkozóan pontosabb, megbízhatóbb értékelést valósítsanak meg. A másik csoportba sorolt módszerek mérik a feladatmegoldók teszt során nyújtott motivációját, majd a teszt megoldása után kiszűrik a nem motivált válaszokat, vagy épp a nem motivált személyeket ezzel növelve a teszt validitását. A kutatási eredmények alapján megállapítható, hogy mind a nem motivált válaszok/válaszadók kiszűrése, mind a vizsgázók motivációjának növelése növeli a teszteredmények validitását. A legpontosabb eredmény pedig a különböző módszerek kombinálásával érhető el. With the transformation of the main goals of measurement-assessment with an emphasis on diagnostic functions that aid learning, low-stakes tests are playing an increasingly important role in the teaching-learning process and in national and international assessments. Since performance on low-stakes tests has no effect on students’ academic progress, scores on these tests may show different results than those on high-stakes tests. This may stem from the fact that students do not necessarily make every effort to complete the tasks on the former, while their test-taking anxiety may have a significant performance-reducing effect on the latter. We deal with the first set of problems in more detail in this study. The proportion of properly motivated students depends on a number of factors. According to research available in the literature, the performance of more motivated individuals is typically higher than that of their unmotivated peers. Several methods can be used to raise the validity of the results for low-stakes tests, which can be divided into two large groups. The methods in the first group should be applied before completing the tests, with the aim of boosting the motivation of test-takers and thus achieving a more accurate, reliable assessment of their true knowledge. The methods classified in the other group measure the motivation of the test-takers during the test. After the test is completed, they filter out unmotivated answers or even unmotivated persons, thus increasing the validity of the test. Based on research results, both filtering out unmotivated answers/test-takers and increase of the candidates’ motivation clearly enhance the validity of the test results. The most accurate result can be achieved by combining different methods.

Other title: The role of test-taking motivation in evaluating the results of low-stakes tests
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 32
Number: 1
ISSN: 1215-5244
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2022
Page Range: pp. 44-63
Additional Information: Bibliogr.: p. 61-63. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Motiváció - iskolai, Teljesítményértékelés - iskolai, Teljesítménymérés - iskolai
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70811/
Date Deposited: 2022. Apr. 26. 14:56
Last Modified: 2022. Apr. 26. 15:36
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70833

Actions (login required)

View Item View Item