Az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia

Polónyi István: Az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia. In: Iskolakultúra, (32) 1. pp. 3-22. (2022)

[thumbnail of iskolakultura_2022_001_003-022.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2022_001_003-022.pdf

Letöltés (991kB)

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány az egyetemi autonómia és az akadémiai szabadság történelmi fejlődését, alakulását tekinti át az ezzel kapcsolatos néhány alapvető irodalom felvillantásával, majd a hazai folyamatokat veszi górcső alá. Először a történelmi előzményeket, az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia mibenlétét és fejlődését mutatja be a középkori egyetemtől a 20. század elejéig. Ezt követően a 20. és 21. század új fejleményeire mutat rá, kiemelve a ’60-as, ’70-es évek felsőoktatási tömegesedése és a gazdasági válság folyományát: az átalakuló közpolitikai szemlélet, közfinanszírozás és a tudományszervezés hatását. Kitér az akadémiai szabadság értelmezéseire és az egyetemi autonómia mérési lehetőségeire. Az írás kiemeli az autonómia és az elszámoltathatóság viszonyát, hangsúlyozva, hogy az optimális politika az, ha az akadémiai autonómia értékeit egyesítik az elszámoltathatósággal és a teljesítmény-ellenőrzéssel. A tanulmány befejező része bemutatja az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia hazai fejlődésének a rendszerváltástól napjainkig tartó átalakulásait, fejlődését. Zárásként külön kitér az állami egyetemek nagyobbik részének „közfeladatot ellátó közérdekű alapítványi” formába történő átszervezésének elemzésére. Rámutat, hogy az átszervezés során nagy a veszélye, hogy az egyetemek minőségi működését megalapozó autonómia visszaszorul. A tanulmány azzal a gondolattal zárul, hogy a hazai felsőoktatás alapkérdése, hogy az alapítványi átszervezés milyen egyetemi autonómiát teremt az akadémiai szabadságnak, mennyire sikerül optimálisan összehangolni az oktatói, kutatói autonómiát az elszámoltathatósággal és a teljesítményellenőrzéssel. The study reviews the historical development of university autonomy and academic freedom by presenting some of the most relevant literature then focusing on national processes. Firstly, it presents the historical antecedents, the nature and development of academic freedom and university autonomy from the medieval university to the early 20th century. The paper then points to new developments in the 20th and 21st centuries, highlighting the consequences of the massive higher education of the 1960s and 1970s and the economic crisis: the impact of the changing public policy approach, public funding, and the organization of science. It covers the interpretations of academic freedom and the possibilities of measuring university autonomy. The paper highlights the relationship between autonomy and accountability, emphasizing that the optimal policy is to combine the values of academic autonomy with accountability along with performance monitoring. The concluding part of the study presents the transformations of the development of academic freedom and university autonomy in Hungary from the change of regime to the present day. The paper concludes with a specific analysis of the reorganisation of the majority of public universities into “public foundations with a public mission”. It points out that this reorganisation risks reducing the autonomy that underpins the quality of universities. The study concludes with the idea that the fundamental question of higher education in Hungary is how much autonomy academic freedom is created by the reorganisation of higher education into a foundation, and how far it is possible to optimally reconcile the autonomy of teachers and researchers with accountability and performance monitoring.

Egyéb cím: Academic freedom and university autonomy
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 32
Szám: 1
ISSN: 1215-5243
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2022
Oldalak: pp. 3-22
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 20-21. és a jegyzetekben ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Akadémiai szabadság, Egyetemi autonómia
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70811/
A feltöltés ideje: 2022. ápr. 26. 15:20
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 26. 15:33
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70832
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet