A mentorálás offline és online minőségei a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban

Godó Katalin: A mentorálás offline és online minőségei a Tanítsunk Magyarországért mentorprogramban. In: Iskolakultúra, (31) 11-12. pp. 79-114. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_011_012_079-114.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_011_012_079-114.pdf

Download (1MB)

Abstract

A mentorálás fontosságát már nemzetközi szinten is számos társadalmi összefüggésben felismerték (Wingerter, 2010). Az iskolai keretek között létrejövő mentorprogramok száma mind nemzetközi, mind hazai szinten egyre inkább növekszik (Raufelder és Ittel, 2012; Fejes és mtsai, 2009). A hagyományos (tradicionális) mentorálás mellett a kortárs mentorálás (peer mentoring; Miller, 2002) szerepe is előtérbe került az utóbbi években. Mi az életkoron átívelő kortárs mentorálásra (cross-age peer mentoring; Miller, 2002; Karcher, 2005) fókuszálunk, ahol idősebb fiatal mentorál fiatalabb fiatalt. Ennek egyik hazai példája a Tanítsunk Magyarországért (TM) mentorprogram, ahol egyetemisták mentorálnak általános iskolás diákokat. Kutatásunkban a programban részt vevő Debreceni Egyetemre járó mentorokat vizsgáltuk, akik legalább két féléves ciklust teljesítettek. Kíváncsiak voltunk arra, hogy a COVID-19 pandémia időszaka hogyan befolyásolta a mentorálást, tehát egy alapvetően személyes találkozásra épülő mentorprogram online mentorálásra való áttérését és annak sarkalatos pontjait, előnyeit, hátrányait vizsgáltuk. Módszerként kvalitatív interjúelemzést alkalmaztunk, mely során félig strukturált interjúkkal dolgoztunk, amelyek 2020 és 2021 tavaszán – a globális járványhelyzet idején – készültek összesen 50 mentorral. Az interjúszövegek tartalomelemzését az elmélet alapján megfogalmazott kódok, illetve az interjúkban felkínálkozó émikus kódok alapján végeztük el (Creswell, 2012). Eredményeink alapján az látszik, hogy az online mentoráláshoz való hozzáállás alapján a mentorok különböző típusokba rendezhetők. Összességében nagy kihívást jelentett a digitális átállás. Legnagyobb probléma az eszközhiány volt. Ugyanakkor fontos tényezőnek bizonyult a digitális komfortosság-érzet tekintetében az életkor kérdése. Felfigyeltünk a Big Brother Mentoring (nagy testvér mentorálás) jelenségére. Kutatásunk hiánypótló lehet, hiszen rámutat az online mentorálás kihívásaira és előnyeire egyaránt, illetve a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatékony és sikeres működését is elősegítheti. The importance of mentoring has already been recognized internationally in a large number of social contexts (Wingerter, 2010). The number of mentoring programs within the framework for schools is increasing both internationally and nationally (Raufelder és Ittel, 2012; Fejes és mtsi., 2009). Besides traditional mentoring, the role of peer mentoring (Sipe, 2005) has also come to the fore in recent years. In this study the focus is on cross-age peer mentoring (Miller, 2002; Karcher, 2005). The Let’s Teach for Hungary Mentoring Program (LTHMP) is a good example for introducing such a mentoring program, where undergraduate students mentor elementary school students. In our research, mentors who participated in this program were examined. Our focus was on those students from Debrecen, who completed at least two semesters in the program. We were curious about how the COVID-19 pandemic period affected mentoring, so we investigated the transition of a mentoring program based on a personal meeting to online mentoring, also its pivotal points, advantages and disadvantages. Semi-structured interviews were recorded in the spring of 2020 and 2021, which was during the global pandemic situation, with a total of 50 mentors. These interviews were examined by qualitative interview analysis. The content analysis of the interview texts was performed based on codes formulated by theory and the emic codes appearing in the interviews (Creswell, 2012). Based on results, it appears that mentors differ in their attitudes toward online mentoring and can be organized into different types. All in all, transition to online mentoring was a challenge. Age was an important factor in terms of digital comfort. We noticed the phenomenon of Big Brother Mentoring. Our research might fill an importan research gap by highlighting both the challenges and benefits of online mentoring. In addition, it can facilitate the efficient and successful operation of the Let’s Teach for Hungary Mentoring Program.

Other title: The revolution of online mentoring : the online and offline qualities of mentoring in the Let’s Teach For Hungary Mentoring Program
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 11-12
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 79-114
Additional Information: Bibliogr.: p. 109-112. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Mentorálás - program, Digitális oktatás - módszer - program
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70810/
Date Deposited: 2022. Apr. 27. 09:03
Last Modified: 2022. Apr. 27. 09:03
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70822

Actions (login required)

View Item View Item