Online vagy sem - mitől függhet a jövő? : hallgatói tapasztalatok és jövőbeni preferenciák összefüggései a Pécsi Tudományegyetemen

Dombi Judit and Sipos Norbert and Vörös Zoltán and Egervári Dóra and Simon Krisztián and Fodorné Tóth Krisztina and Ambrus Attila József: Online vagy sem - mitől függhet a jövő? : hallgatói tapasztalatok és jövőbeni preferenciák összefüggései a Pécsi Tudományegyetemen. In: Iskolakultúra, (31) 11-12. pp. 130-152. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_011_012_130-152.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_011_012_130-152.pdf

Download (1MB)

Abstract

A COVID-19 járvány gyors terjedése miatt 2020 tavaszán a magyar felsőoktatás egyik napról a másikra kényszerült a digitális munkarendben való oktatásra váltani. A hirtelen kialakult helyzet a felsőoktatás minden résztvevőjét – hallgatókat, oktatókat, adminisztrátorokat, intézményi apparátust – felkészületlenül érte. A témában jelenleg elérhető kutatások eredményei ellentmondásos hallgatói attitűdökre hívják fel a figyelmet: Bár sokan elégedetlenek voltak az online oktatás bizonyos aspektusaival, meghatározó az a vélemény is, mely szerint a hallgatók számára vonzó lehetőségeket is rejt magában (vö. pl. Asztalos és mtsai, 2021; Fajt és mtsai, 2021; Grajczjár és mtsai, 2021; HÖOK, 2020). Jelen tanulmányunkban egy átfogó, nagymintás (n = 2999) felmérés során gyűjtött adatok egy részének elemzésével nem csak arra keressük a választ, hogy mit tapasztaltak a Pécsi Tudományegyetem hallgatói az online oktatás során, hanem előre tekintve azt is vizsgáljuk, hogy a hallgatók a jövőben inkább online, vagy inkább jelenléti oktatást választanának. Logikus regressziós módszerrel azonosítjuk azokat a változókat, amelyek nagy eséllyel befolyásolhatják a hallgatók jövőbeni tanulási preferenciáit. Az eredmények alapján elmondható, hogy a képzési terület, a tagozat és a finanszírozási forma befolyásolhatják azt, hogy a hallgatók a jövőben milyen eséllyel választanák az online oktatást. A tanulmány intézmények számára hasznosítható következtetésekkel és implikációkkal zárul. Jelen tanulmányunkban egy átfogó, nagymintás (n=2 999) felmérés során gyűjtött adatok egy részének elemzésével nem csak arra keressük a választ, hogy mit tapasztaltak a Pécsi Tudományegyetem hallgatói a digitális oktatás során, hanem előre tekintve azt is vizsgáljuk, hogy a hallgatók a jövőben inkább online, vagy inkább jelenléti oktatást választanának. Logikus regressziós módszerrel azonosítjuk azokat a változókat, amelyek nagy eséllyel befolyásolhatják a hallgatók jövőbeni tanulási preferenciáit. Az eredmények alapján elmondható, hogy a képzési terület, a tagozat és a finanszírozási forma befolyásolhatják azt, hogy a hallgatók a jövőben milyen eséllyel választanák az online oktatást. A tanulmány intézmények számára hasznosítható következtetésekkel és implikációkkal zárul.Due to the rapid spread of the COVID-19 epidemic, in the spring of 2020, Hungarian higher education was forced to switch to digital education overnight. The sudden situation caught all participants in higher education - students, lecturers, administrators - unprepared. The results of available research in this specific socio-educational context call attention to conflicting student attitudes. Although many were dissatisfied with certain aspects of digital education, the view that online education also has attractive opportunities for students is decisive (cf., for example, Asztalos et al., 2021; Fajt et al., 2021; Grajczjár et al., 2021; HÖOK, 2020). By analyzing some of the data collected during a comprehensive, large-scale (n = 2999) survey, the present study seeks to answer what experiences the students of the University of Pécs gained during digital education. Moreover, looking ahead, the present study also examines whether students in the future would prefer online or traditional, classroom-based education. In our study, a logistic regression method was used to identify variables that are likely to influence students’ future preferences. Based on results, it can be said that the field of study, the program (daytime vs. correspondence) and the form of funding may influence the chances of students choosing online education in the future. The study also attempts to draw conclusions and provide implication that can be used by HE institutions.

Other title: Online or not - what does our future depend on? : relationships between student experiences and future learning preferences at the University of Pécs
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 11-12
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 130-152
Additional Information: Bibliogr.: p. 149-150. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Felsőoktatás, Digitális oktatás - módszer, Világjárvány
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70810/
Date Deposited: 2022. Apr. 27. 09:31
Last Modified: 2022. Apr. 27. 10:10
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70820

Actions (login required)

View Item View Item