Történelemtanárok episztemológiai nézeteinek interjús vizsgálata : egy pilot kutatás tanulságai

Kósa Maja: Történelemtanárok episztemológiai nézeteinek interjús vizsgálata : egy pilot kutatás tanulságai. In: Iskolakultúra, (31) 11-12. pp. 16-27. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_011_012_016-027.pdf] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_011_012_016-027.pdf

Download (902kB)

Abstract

A pilot kutatás célja általános tájékozódás és információszerzés a történelemre vonatkozó episztemológiai nézetekre vonatkozó kutatások megalapozása érdekében. Az utóbbi évtizedekben hazai és nemzetközi viszonylatban előtérbe került atörténelemtanítás módszertani megújítása, a kutatási eredmények pedig már a tartalmi-szabályozó dokumentumokban is éreztetik hatásukat. Annak érdekében, hogy ezek az újítások a tanórai gyakorlatban is megjelenjenek, kulcsfontosságú szerepet játszik a történelemtanár.Maggioni (2010) megállapította, hogy a történelemtanár episztemikus álláspontja hatással van céljaira, így pedig az általa követett pedagógiai gyakorlatra.Voet és De Wever (2016) kutatását iránymutatásként használva, a pilot vizsgálat során 9 gyakorló történelemtanárral félig strukturált interjúk készültek. Az eredmények alapján nemcsak a történelemtanárok episztemológiai nézeteivel kapcsolatban sikerült ismereteket szerezni, hanem olyan következtetések megfogalmazása is lehetővé vált, amely a téma nagymintás kutatásában kulcsfontosságúak. Ilyen tényezők a téma elvontsága és újszerűsége a hazai történelemtanítás viszonylatában, ami a terminológiai tudatosságra és következetességre irányította a figyelmet. The aim of the pilot study is to get useful information in order to establish future research on epistemological beliefs about history. In the last few decades, there has been a growing interest in the methodological renewal of history teaching both in Hungary and internationally, curricula and textbooks promote using new approaches. In order for these innovations to be reflected in classroom practice, history teachers play a key role. Maggioni (2010) found that the epistemic positions of history teachers have impact on their goals and thus on the pedagogical practice they follow. Using the research of Voet and De Wever (2016) as a guideline, semi-structured interviews were conducted with 9 practicing history teachers. The results have not only provided insights into the epistemological beliefs of history teachers, but also made it possible to draw conclusions regarding the future large-scale research. Such factors are the abstractness and novelty of the topic in relation to the teaching of history in Hungary, which also drew attention to terminological awareness and consistency.

Other title: Interviewing history teachers on history and teaching history : a pilot study
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 11-12
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 16-27
Additional Information: Bibliogr.: p. 25-27. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Történelem tanítása, Pedagógiai kutatás
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70810/
Date Deposited: 2022. Apr. 27. 10:52
Last Modified: 2022. Apr. 27. 10:52
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70815

Actions (login required)

View Item View Item