Tóth Péter and Pogátsnik Mónika: A mérnökhallgatók induktív gondolkodása. In: Iskolakultúra, (31) 10. pp. 38-57. (2021)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_010_038-057.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A felsőoktatás feladata kettős: (1) felkészíteni a hallgatókat a munkaerő-piaci elvárások kielégítésére, (2) olyan tanulási környezet, feltételek megteremtése, hogy a hallgatók minél nagyobb számban tudják teljesíteni a tantárgyi követelményeket, vagyis minél alacsonyabb mértékű legyen a lemorzsolódás. E kettős követelmény kielégítéséhez alkalmas eljárás lehet a hallgatók transzverzális kompetenciáinak bemeneti, illetve folyamatos monitorozása. E kompetenciák köre igen szerteágazó. Jelen tanulmányunkban a problémamegoldásban fontos szerepet játszó induktív gondolkodásra, illetve annak komponenseire, az absztrakt következtetéses, illetve a diagrammatikus gondolkodásra fókuszáltunk. A kutatásban 212 BSc képzésben tanuló, első évfolyamos műszaki egyetemista vett részt. A kutatás során egy, a munkaerő kiválasztásában széles körben alkalmazott mérőeszközt alkalmaztunk, amit online formában kellett a hallgatóknak kitölteniük. Így az eredmények mellett lehetőség nyílt a megoldási idő rögzítésére itemenként. A kapott eredményeket az IBM SPSS Statistics programmal értékeltük ki. Az elemzés kiterjedt az induktív gondolkodás, illetve annak két alkomponensének, az absztrakt következtetésnek és a diagrammatikus gondolkodásnak háttérváltozók, továbbá időráfordítás szerinti összevetésére, majd a fajlagos teljesítmény definiálására is. Az időráfordítás és a teszten elért teljesítmény között függvénykapcsolatot találtunk. A diagrammatikus feladat itemjeit mélyebb elemzésnek vetettük alá. A hallgatók fejlett analógiás gondolkodással rendelkeznek, viszont a diagrammatikus gondolkodásuk igen eltérő fejlettséget mutat, ami a műszaki problémák megoldása során nehézséget okozhat.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 31 |
Number: | 10 |
ISSN: | 1215-5233 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2021 |
Page Range: | pp. 38-57 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 55-57. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Problémamegoldás - gondolkodás, Gondolkodás - absztrakt, Gondolkodás - diagrammatikus, Felsőoktatás, Pedagógiai kutatás |
Related URLs: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70770/ |
Date Deposited: | 2022. Jan. 13. 08:41 |
Last Modified: | 2022. Jan. 13. 08:41 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70772 |
Actions (login required)
View Item |