A mérnökhallgatók induktív gondolkodása

Tóth Péter; Pogátsnik Mónika: A mérnökhallgatók induktív gondolkodása. In: Iskolakultúra, (31) 10. pp. 38-57. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_010_038-057.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_010_038-057.pdf

Letöltés (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A felsőoktatás feladata kettős: (1) felkészíteni a hallgatókat a munkaerő-piaci elvárások kielégítésére, (2) olyan tanulási környezet, feltételek megteremtése, hogy a hallgatók minél nagyobb számban tudják teljesíteni a tantárgyi követelményeket, vagyis minél alacsonyabb mértékű legyen a lemorzsolódás. E kettős követelmény kielégítéséhez alkalmas eljárás lehet a hallgatók transzverzális kompetenciáinak bemeneti, illetve folyamatos monitorozása. E kompetenciák köre igen szerteágazó. Jelen tanulmányunkban a problémamegoldásban fontos szerepet játszó induktív gondolkodásra, illetve annak komponenseire, az absztrakt következtetéses, illetve a diagrammatikus gondolkodásra fókuszáltunk. A kutatásban 212 BSc képzésben tanuló, első évfolyamos műszaki egyetemista vett részt. A kutatás során egy, a munkaerő kiválasztásában széles körben alkalmazott mérőeszközt alkalmaztunk, amit online formában kellett a hallgatóknak kitölteniük. Így az eredmények mellett lehetőség nyílt a megoldási idő rögzítésére itemenként. A kapott eredményeket az IBM SPSS Statistics programmal értékeltük ki. Az elemzés kiterjedt az induktív gondolkodás, illetve annak két alkomponensének, az absztrakt következtetésnek és a diagrammatikus gondolkodásnak háttérváltozók, továbbá időráfordítás szerinti összevetésére, majd a fajlagos teljesítmény definiálására is. Az időráfordítás és a teszten elért teljesítmény között függvénykapcsolatot találtunk. A diagrammatikus feladat itemjeit mélyebb elemzésnek vetettük alá. A hallgatók fejlett analógiás gondolkodással rendelkeznek, viszont a diagrammatikus gondolkodásuk igen eltérő fejlettséget mutat, ami a műszaki problémák megoldása során nehézséget okozhat.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 10
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 38-57
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 55-57. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Problémamegoldás - gondolkodás, Gondolkodás - absztrakt, Gondolkodás - diagrammatikus, Felsőoktatás, Pedagógiai kutatás
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70770/
A feltöltés ideje: 2022. jan. 13. 08:41
Utolsó módosítás: 2022. jan. 13. 08:41
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70772
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet