A mérnökhallgatók induktív gondolkodása

Tóth Péter and Pogátsnik Mónika: A mérnökhallgatók induktív gondolkodása. In: Iskolakultúra, (31) 10. pp. 38-57. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_010_038-057.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_010_038-057.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

A felsőoktatás feladata kettős: (1) felkészíteni a hallgatókat a munkaerő-piaci elvárások kielégítésére, (2) olyan tanulási környezet, feltételek megteremtése, hogy a hallgatók minél nagyobb számban tudják teljesíteni a tantárgyi követelményeket, vagyis minél alacsonyabb mértékű legyen a lemorzsolódás. E kettős követelmény kielégítéséhez alkalmas eljárás lehet a hallgatók transzverzális kompetenciáinak bemeneti, illetve folyamatos monitorozása. E kompetenciák köre igen szerteágazó. Jelen tanulmányunkban a problémamegoldásban fontos szerepet játszó induktív gondolkodásra, illetve annak komponenseire, az absztrakt következtetéses, illetve a diagrammatikus gondolkodásra fókuszáltunk. A kutatásban 212 BSc képzésben tanuló, első évfolyamos műszaki egyetemista vett részt. A kutatás során egy, a munkaerő kiválasztásában széles körben alkalmazott mérőeszközt alkalmaztunk, amit online formában kellett a hallgatóknak kitölteniük. Így az eredmények mellett lehetőség nyílt a megoldási idő rögzítésére itemenként. A kapott eredményeket az IBM SPSS Statistics programmal értékeltük ki. Az elemzés kiterjedt az induktív gondolkodás, illetve annak két alkomponensének, az absztrakt következtetésnek és a diagrammatikus gondolkodásnak háttérváltozók, továbbá időráfordítás szerinti összevetésére, majd a fajlagos teljesítmény definiálására is. Az időráfordítás és a teszten elért teljesítmény között függvénykapcsolatot találtunk. A diagrammatikus feladat itemjeit mélyebb elemzésnek vetettük alá. A hallgatók fejlett analógiás gondolkodással rendelkeznek, viszont a diagrammatikus gondolkodásuk igen eltérő fejlettséget mutat, ami a műszaki problémák megoldása során nehézséget okozhat.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 10
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 38-57
Additional Information: Bibliogr.: p. 55-57. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Problémamegoldás - gondolkodás, Gondolkodás - absztrakt, Gondolkodás - diagrammatikus, Felsőoktatás, Pedagógiai kutatás
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70770/
Date Deposited: 2022. Jan. 13. 08:41
Last Modified: 2022. Jan. 13. 08:41
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70772

Actions (login required)

View Item View Item