Óvodapedagógusok, tanítók és szülők vélekedései az iskolakészültségről

Kálmán László and Tóth Edit: Óvodapedagógusok, tanítók és szülők vélekedései az iskolakészültségről. In: Iskolakultúra, (31) 9. pp. 3-24. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_009_003-024.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_009_003-024.pdf

Download (992kB) | Preview

Abstract

Az óvoda-iskola átmenet jelentősen befolyásolja a gyermekek hosszú távú iskolai teljesítményét. Az iskolakezdés sikerességéhez szükség van az óvodapedagógusok, tanítók és szülők összehangolt munkájára, amelyet befolyásol az, hogyan gondolkodnak az érintettek a gyermekek iskolakészültségéről. A nemzetközi szakiroda-lom felhívja a figyelmet a probléma fontosságára (Cappelloni, 2011; Hair és mtsai, 2006; Lin és mtsai, 2003), hazánkban ugyanakkor korábban alig vizsgálták azt (ld. Gyurcsik, 2020). Munkánk fókuszában tehát a pedagógusok és szülők iskolakészültséggel kapcsolatos vélekedéseinek vizsgálata áll. Kutatásunkkal – három kérdőív kidolgozásával és kismintás adatfelvételünkkel – az első lépéseket tettük meg a hazai és a nemzetközi szakirodalomban megjelölt, az iskolakészültség-mérőeszközökkel vizsgált készségek, képességek széles köréről való gondolkodás vizsgálatához. Arra mutatunk rá, mennyire tekintik fontosnak a pedagógusok és a szülők a különböző készségek, képességek adott szintjét a sikeres iskolakezdéshez, mely területeken különböznek meglátásaik. A nemzetközi trendhez hasonlóan a vizsgálatunkban részt vevő pedagógusok és szülők is a kognitív területeknél fontosabbnak tekintik a gyerekek szociális és lelki fejlettségét, így a tanulás, tudásszerzés iránti elköteleződésüket, feladattartásukat, az önkiszolgálást. A két vizsgált pedagóguscsoport közül az óvodapedagógusok ítélték a csoportjukba járó gyerekek nagyobb arányát nem késznek az iskolai munkára, ők a gyerekek szociális fejlettségében, feladattartásában látják a legnagyobb elmaradást.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 9
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 3-24
Additional Information: Bibliogr.: p. 22-23. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Iskolaérettség, Óvodai nevelés, Iskolaelőkészítés - óvodai
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70709/
Date Deposited: 2021. Nov. 22. 14:33
Last Modified: 2021. Nov. 22. 14:42
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70714

Actions (login required)

View Item View Item