Óvodapedagógusok, tanítók és szülők vélekedései az iskolakészültségről

Kálmán László; Tóth Edit: Óvodapedagógusok, tanítók és szülők vélekedései az iskolakészültségről. In: Iskolakultúra, (31) 9. pp. 3-24. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_009_003-024.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_009_003-024.pdf

Letöltés (992kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az óvoda-iskola átmenet jelentősen befolyásolja a gyermekek hosszú távú iskolai teljesítményét. Az iskolakezdés sikerességéhez szükség van az óvodapedagógusok, tanítók és szülők összehangolt munkájára, amelyet befolyásol az, hogyan gondolkodnak az érintettek a gyermekek iskolakészültségéről. A nemzetközi szakiroda-lom felhívja a figyelmet a probléma fontosságára (Cappelloni, 2011; Hair és mtsai, 2006; Lin és mtsai, 2003), hazánkban ugyanakkor korábban alig vizsgálták azt (ld. Gyurcsik, 2020). Munkánk fókuszában tehát a pedagógusok és szülők iskolakészültséggel kapcsolatos vélekedéseinek vizsgálata áll. Kutatásunkkal – három kérdőív kidolgozásával és kismintás adatfelvételünkkel – az első lépéseket tettük meg a hazai és a nemzetközi szakirodalomban megjelölt, az iskolakészültség-mérőeszközökkel vizsgált készségek, képességek széles köréről való gondolkodás vizsgálatához. Arra mutatunk rá, mennyire tekintik fontosnak a pedagógusok és a szülők a különböző készségek, képességek adott szintjét a sikeres iskolakezdéshez, mely területeken különböznek meglátásaik. A nemzetközi trendhez hasonlóan a vizsgálatunkban részt vevő pedagógusok és szülők is a kognitív területeknél fontosabbnak tekintik a gyerekek szociális és lelki fejlettségét, így a tanulás, tudásszerzés iránti elköteleződésüket, feladattartásukat, az önkiszolgálást. A két vizsgált pedagóguscsoport közül az óvodapedagógusok ítélték a csoportjukba járó gyerekek nagyobb arányát nem késznek az iskolai munkára, ők a gyerekek szociális fejlettségében, feladattartásában látják a legnagyobb elmaradást.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 3-24
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 22-23. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Iskolaérettség, Óvodai nevelés, Iskolaelőkészítés - óvodai
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70709/
A feltöltés ideje: 2021. nov. 22. 14:33
Utolsó módosítás: 2021. nov. 22. 14:42
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70714
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet