A történetmesélés mint pedagógiai eszköz a természettudományos oktatásban

Muzsalyiné Molnár Henrietta: A történetmesélés mint pedagógiai eszköz a természettudományos oktatásban. In: Iskolakultúra, (31) 9. pp. 101-112. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_009_101-112.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_009_101-112.pdf

Download (857kB) | Preview

Abstract

A természettudományos oktatás népszerűtlen. Mi sem igazolja ezt jobban, mint hogy a diákok közül kevesen választják hivatásul ezt a pályát, a tanári társadalom elöregedik (Radnóti, 2009) és erre a szakterületre jellemző a tanárhiány. Szomorú ez, hiszen míg az általános iskolások körében a természetismeret tantárgy magasan vezeti a kognitív fókuszú közismereti tárgyak kedveltségi listáját (Chrappán, 2017), a természettudományos tantárgyak önállósulásával, a tanulásukkal eltöltött idő növekedésével és a tanulói életkor előrehaladtával ez az attitűd jelentősen romlik. (Chrappán, 2017, Csapó, 2000) Mindez azt igazolja, hogy a természettudományok oktatásában szemléletmód-váltásra és a pedagógiai módszerek korszerűsítésére van szükség. Az elmúlt egy-két évtizedben világszerte elkezdődött a storytelling tudománynépszerűsítő projektekben való alkalmazása, ezzel egyidejűleg pedig az oktatásban való felhasználása is. A célzott történetmesélésnek Magyarországon még nincs nagy gyakorlata, épp ezért a jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a storytelling módszerét mint a természettudományok tanítása megújításának egy lehetséges útját. A történetmesélés pozitív hatásait neurobiológiai kutatásokkal is alátámasztották, a módszer bemutatásánál röviden ezekre is kitérek. Pedagóiai szempontból megközelítve a storytelling hatékonysága például abban rejlik, hogy megjegyezhetőbbé teszi, bővebb kontextusba helyezi az információkat, segít a megfelelő sémák kialakításában is. A tanulmány során áttekintem a természettudományos történetmesélés különböző kategóriáinak jellegzetességeit, illetve az átláthatóság érdekében további típusokat különböztetek meg. Az ismertetés során nagy figyelmet fordítok a történetmesélés természettudományos tanórákon való alkalmazására, ezért az egyes típusok és altípusok bemutatását számos példával szemléltetem. Végezetül külön kitérek azokra a dilemmákra, nehézségekre, melyekkel a pedagógusok találkozhatnak a módszer alkalmazása során, illetve ezekre különféle megoldási lehetőségeket vázolok fel.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 9
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 101-112
Additional Information: Bibliogr.: p. 111-112. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Természettudomány tanítása, Oktatási módszer
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/70709/
Date Deposited: 2021. Nov. 22. 15:14
Last Modified: 2021. Nov. 22. 15:14
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/70711

Actions (login required)

View Item View Item