Az iskolai erőszak tradicionális szerepmintáinak összefüggése a cyberbullying különböző formáival általános és középiskolában

Margitics Ferenc; Figula Erika; Pauwlik Zsuzsa: Az iskolai erőszak tradicionális szerepmintáinak összefüggése a cyberbullying különböző formáival általános és középiskolában. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (120) 4. pp. 347-371. (2020)

[thumbnail of mp_2020_004_347-371.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2020_004_347-371.pdf

Letöltés (570kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

In our research, we sought to answer how some of the traditional role patterns found during school bullying (attacker, victim, intervener participant, helper participant, bystander) relate to different forms of cyberbullying. The study involved 461 elementary school students and 421 high school students. We used the School Bullying Questionnaire (Vassné Figula et al., 2008) to identify patterns of behavior during school bullying, and the Cyber Bully and Cyber Victim Scale (Margitics et al., 2020) to explore forms of cyberbullying. According to our research, of some of the traditional role patterns that occur during school bullying, the attacker role pattern showed the closest relation with cyberbullying. For this role model – in elementary school and high school as well – we mostly found it to be ignored in the online environment, as the most typical way of internet harassment. In addition, for elementary school attackers, talk (spreading secrets or harassing information about the victim) and impersonation (pretended to be the victim’s online personality), and for high school attackers, flame war (sending enemy and vulgar-language electronic messages to the victim) and blackmail (sending offensive images, video or gossip about others to destroy the victim’s reputation or social connections) were found to be significant forms of internet harassment. We also found characteristic patterns of cyberbullying for other role patterns that occur during school violence.

Egyéb cím: The relationship between traditional role patterns of school bullying and different forms of cyberbullying in elementary and secondary school
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 120
Szám: 4
ISSN: 0025-0260
Nyelv: magyar, angol
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 347-371
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 369-370. ; összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Internetes zaklatás - gyermekek, Bűnözés - számítógépes, Gyermekpszichológia, Erőszakos magatartás - gyermekkor
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/69521/
A feltöltés ideje: 2021. okt. 28. 12:09
Utolsó módosítás: 2021. okt. 28. 12:09
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/69524
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet