Makarenko-értelmezések Magyarországon a hosszú 1950-es években

Darvai Tibor: Makarenko-értelmezések Magyarországon a hosszú 1950-es években. In: Iskolakultúra, (31) 5. pp. 27-40. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_005_027-040.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_005_027-040.pdf

Letöltés (923kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az 1945 után kiépülő magyar szocialista pedagógiában és neveléstudományban a sztálinista pedagógiai mintának megfelelően erős Makarenko-kultusz bontakozott ki. A korszak Makarenko-interpretációi rendelkeztek oktatáspolitikai, tudománypolitikai és szakmai-pedagógiai olvasattal is. Ennek megfelelően az oktatáspolitikai iránya erősen befolyásolta a Makarenko-képet, legyen az sztálinista, vagy antisztálinista. Az aktuális Makarenko-kép minden esetben referált a szocialista tudománypolitika aktuális helyzetéről, különös tekintettel a pedagógia és a lélektan viszonyáról, szembenállásáról. Végül, különösen a 1940-es évek végén és az 1950-es évek elején a Makarenko-értelmezések igyekeztek szakmai-pedagógiai segítséget nyújtani a szocialista rendszerhez hű pedagógusoknak a szocialista iskola megteremtésében és fenntartásában. Az ötvenes évek eleji, sztálinista korszakbeli, Makarenko-értelmezések legfőbb jellegzetességének tekinthető, hogy csak egyetlen és kizárólagos Makarenko-értelmezés létezett. Az ötvenes évek második felében, a kiépülő Kádár-rendszerben, már nemcsak egy, hanem legalább két fajta Makarenko-interpretáció jelent meg legitim módon az oktatási mezőben. Azonban a differenciáltabb Makarenko-kép kialakításának lehetősége nem feltétlenül a nagyobb szakmai autonómiáról referált, hanem inkább a „Hruscsovi olvadás” idején elinduló desztalinizációs folyamat indikátorának tekinthető. Ugyanis az 1956 után felépített új szocialista rendszer már lehetőséget adott arra, hogy ugyan politikájának megfelelő irányú, de különböző szocialista tartalmú pedagógiai megközelítések legyenek jelenek az oktatásügyi mezőben, a monolit jellegű sztálinista korszakkal szemben. In the Hungarian socialist pedagogy and education science developing after 1945, a strong Makarenko cult had been formed in accordance with the Stalinist pedagogical pattern. The Makarenko-interpretations of the era also had readings in education policy, science policy, pedagogy, and psychology. Accordingly, the direction of education policy strongly influenced the image of Makarenko, be it Stalinist or anti-Stalinist. The current image of Makarenko has always referred to the situation of the socialist science policy, with special regard to the relationship and opposition between pedagogy and psychology. Finally, especially in the late 1940s and early 1950s, the Makarenko-interpretations sought to provide professional pedagogical assistance to educators loyal to the socialist system in establishing and maintaining socialist schools. The main feature of the Makarenko-interpretations of the Stalinist era in the early 1950s is the fact there was only one and exclusive Makarenko-interpretation. In the second half of the 1950s in the emerging Kadar-system/ regime, not only one but at least two kinds of Makarenko-interpretations appeared legitimately in the field of education. However, the possibility of developing more differentiated Makarenko-interpretations did not necessarily refer to greater professional autonomy, but rather could be seen as an indicator of the de-Stalinization process that began during the Khrushchev Thaw. Namely, the new socialist system built after 1956 had already provided an opportunity to present new pedagogical approaches with different socialist content in the field of education. It was with the restriction that they should be in accordance with its policy in contrast with monolithic Stalinist era.

Egyéb cím: Makarenko-interpretations in Hungary in the 1950s
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 5
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 27-40
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 37-39. és a jegyzetekben ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Anton Semenovič Makarenko, Neveléselmélet - szovjet, Pedagógia - Szovjetunió, Pszichológia - szovjet, Neveléselmélet - Magyarország - 1950-es évek, Pedagógia - Magyarország - 1950-es évek, Pszichológia - Magyarország - 1950-es évek
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/59189/
A feltöltés ideje: 2021. júl. 13. 15:13
Utolsó módosítás: 2021. júl. 13. 15:40
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/59198
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet