A pedagógia és a pszichológia a sztálini korban : a Makarenko-jelenség

Sáska Géza: A pedagógia és a pszichológia a sztálini korban : a Makarenko-jelenség. In: Iskolakultúra, (31) 5. pp. 6-26. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_005_006-026.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_005_006-026.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az utókor Makarenkot hol sztálinistának, hol humanistának tartja. Általános ismertsége Sztálin politikájának a terméke. A szovjet szocialista állam forradalmi oktatáspolitikát a nyugat európai-amerikai reformpedagógiára építették, amelyet Sztálin a gyermektanulmányozás ellen gyűlöletkampány légkörében bontott le, amiben Makarenko is vezető szerepet játszott, egyben az új nemzeti kurzus célkitűzéseihez illeszkedő új ember nevelésének pedagógiáját képviselte. A polgárháború és az ukrajnai éhínség idején bűnbandákba szerveződött árváinak sikeres kényszer-átnevelés képe rajzolódik ki a legismertebb művében. A gyerek az üzemekben termelőmunkát végeztek és tanultak az iskolában annak a Belügyi Népbiztonság munka-telepén, ami a felnőtteknek kényszer, illetve átnevelőmunkatáborokat is szervezte. A termelés hatékonyságával szemben Makarenko a nevelést tekintette elsődlegesnek, innen ered a humanizmusáról alkotott képzet. Makarenko mítoszát halála után építette fel tudatosan a sztálini propaganda, műveit, leveleit célirányosan szerkesztve, átírva adta ki az ötvenes években valamennyi népi demokratikus ország. A mélyen bevésődött hamisított Makarenko kép restaurálását előbb Nyugat Németországban majd, főként a rendszerváltást követően Kelet Európában kezdték el, csekély hatással. For posterity, Makarenko has been considered a Stalinist and a humanist. His general notoriety is the product of Stalin’s policies. The new Soviet state’s revolutionary education policy was based on Western European-American reform pedagogy, broken down by Stalin in the atmosphere of a hate campaign against pedagogy, in which Makarenko also played a significant role. He represented a pedagogy in line with the new national education policy, educating the new men. In his best-known work, the image of the successful re-education of orphans organized into criminal gangs during the Civil War and the famine in Ukraine in the forced education system emerges. Children did production work in the factories and studied at school at its Political Police laborcamp, which also organized forced work camps for adults. In contrast to the efficiency of production, Makarenko gave priority to education, which unstated represented methods and culture of re-education as alternatives for underage enforcement of the law, hence the image of his humanism and the view of constructive communities. Makarenko’s myth after his death was deliberately built up by Stalin’s tendentious propaganda, also his works and letters were edited and rewritten. This version was published by all East-European countries in the 1950s. The truth and lies are mixed these in an indistinguishable way. Cleaning of the deeply indoctrinated Stalin’s style Makarenko’s image began first in West Germany and then, especially after the collapse of socialist regime, in Eastern Europe, which had little effect.

Other title: Pedagogy and psychology in the Stalinist era : the Makarenko-phenomena
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 5
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 6-26
Additional Information: Bibliogr.: p. 21-24. és a jegyzetekben ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Anton Semenovič Makarenko, Neveléselmélet - szovjet - 1920-1939, Pedagógia - Szovjetunió - 1920-1939
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/59189/
Date Deposited: 2021. Jul. 13. 15:07
Last Modified: 2021. Jul. 13. 15:39
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/59197

Actions (login required)

View Item View Item