Dosztojevszkij hatása Pilinszky János kárhozatról szóló elmélkedéseiben

Kontra Attila: Dosztojevszkij hatása Pilinszky János kárhozatról szóló elmélkedéseiben. In: Iskolakultúra, (31) 4. pp. 59-65. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_004_059-065.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_004_059-065.pdf

Download (871kB) | Preview

Abstract

Jean-Paul Sartre Férfikor című regényére reflektáló esszéjében Pilinszky (1999. 118–119.) a következőket írja: „A pokol titka: a semmi titka, az élet örömeinek és szenvedéseinek megtagadása. A mennyek titka viszont a szeretet titka. Az élet örömeinek és szenvedéseinek vállalása. A semmi titkával a teremtés titka, a megsemmisülés titkával a szereteté áll szemben. Legszebb modern ábrázolását e küzdelemnek Dosztojevszkij írta meg a Karamazov testvérekben-ben, a rejtélyesen elmagányosodott Iván és a titokzatosan nyitott Aljosa ellentétében. Iván körül a semmi művei és tettei, amelyek mindig többet mutatnak, mint a mögöttük tátongó üresség, míg Aljosa igénytelen s alázatos cselekedetei mögött a hatalmas és kifogyhatatlan többlet hallgat, mintha a teremtés egyedül a szeretetben válna érvényessé, bírná és kívánná csak igazán megvalósítani, betetőzni önmagát. Szeretet híján a valóság a semmibe hanyatlik vissza.”

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 4
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Event Title: Dosztojevszkij 200 - Dosztojevszkij kelet- és és közép-európai olvasatai (Veszprém) (2021)
Date: 2021
Page Range: pp. 59-65
Additional Information: Bibliogr.: 64. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Fedor Mihajlovič Dostoevskij, Orosz irodalom története - 19. sz., Pilinszky János, Magyar irodalom - költészet - 20. sz.
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/58065/
Date Deposited: 2021. Jun. 09. 15:10
Last Modified: 2021. Jun. 09. 15:10
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58081

Actions (login required)

View Item View Item