Anya-, illetve idegen nyelvi szövegértés vizsgálata pedagógusok véleményének tükrében

Tary Blanka: Anya-, illetve idegen nyelvi szövegértés vizsgálata pedagógusok véleményének tükrében. In: Iskolakultúra, (31) 3. pp. 30-50. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_003_030-050.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_003_030-050.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A magyar diákok szövegértésben nyújtott teljesítménye nem kielégítő (OECD, 2019), és a nyelvtanulással kapcsolatban is pedagógiai kultúraváltásra hívja fel a figyelmet a szakirodalom (Einhorn, 2015). A szövegértés és az idegen nyelvek ismeretének kulcsfontossága széles körben elismert. Ezek tanulásának folyamatában vitathatatlan szerep jut a tanároknak (Szivák és mtsai, 2020), ami érdekes kérdéseket vet fel a kutatók számára: Milyen szövegértési nehézségeik adódhatnak a tanároknak anya- és idegen nyelven? Hogyan látják a szövegértés fejlesztését a magyar és idegen nyelvű tanórákon? Az idegen nyelvi szintjük befolyásolja olvasási nehézségeiket és véleményüket a szövegértés-fejlesztésről? A kutatásban N = 326 tanár és tanárjelölt vett részt, online anonim kérdőívet töltöttek ki, amelyből a kutatási kérdésekhez kapcsolódó nyitott végű kérdéseket és két zártvégű kérdést tárgyal a jelen tanulmány. Az eredmények azt mutatják, hogy anyanyelven inkább külső tényezőket neveznek meg szövegértési problémaként, míg idegen nyelven saját nyelvi hiányosságukat látják a nehézség gyökerének. Az idegennyelv-tudásuk különbségei eltérő szintű fogalmi műveletek nehézségének azonosításában mutatkoznak meg. A válaszadók a szövegértés tanórai fejlesztését tanári döntéseknek és módszerválasztásnak tulajdonítják; hangsúlyosabbnak találják a szövegértés fejlesztését idegen nyelvű tanórákon. Az idegennyelv-tudás szintje az idegen nyelvi szövegértés-fejlesztésről alkotott véleményeket jelentősebben differenciálja, mint az anyanyelvieket. A kapott eredmények tájékoztatást nyújthatnak mind a pedagógusoknak, mind a tanárképzés számára, illetve informálhatják a tanítási gyakorlatot anya- és idegen nyelvi szövegértés- fejlesztés területén.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 3
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 30-50
Additional Information: Bibliogr.: p. 48-49. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Szövegértés, Pedagógia
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/58064/
Date Deposited: 2021. Jun. 09. 14:23
Last Modified: 2021. Jun. 09. 14:23
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58077

Actions (login required)

View Item View Item