Obál Annabella and Hamvai Csaba and Merve Berk and Pikó Bettina Franciska: A szülői nevelési stílus összefüggése pszichológiai és egészségjellemzőkkel serdülő lányok körében. In: Iskolakultúra, (31) 3. pp. 3-18. (2021)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_003_003-018.pdf Download (920kB) | Preview |
Abstract
Serdülőkorban folyamatosan átalakul a szülők szerepe, és előtérbe helyeződnek a kortárskapcsolatok. Ugyanakkor a társas kapcsolati hálóban megmutatkozó változás nem jelenti azt, hogy a szülők nem játszanak továbbra is fontos szerepe a serdülők életében, bár a fokozott autonómia-szükségleteknek megfelelően e szerep jelentősége módosul. A szülői kapcsolat meghatározó eleme a szülők nevelési stílusa, pl. autoriter, autoritatív, permisszív, ami kihat a fiatalok egészségmagatartására, jóllétére, iskolai teljesítményére. Vizsgálatunkban az ún. autoritatív (reflektáló, ill. követelő) szülői bánásmód kapcsolatát elemeztük pszichológiai és egészségjellemzőkkel serdülő lányok (N = 454; életkor: 14-20 évesek; átlag = 16,3 év, szórás = 1,1 év) körében. Az adatgyűjtésre 2018. március és június között került sor, papír-alapú, önkitöltős kérdőívvel. A pszichológiai jellemzők közül vizsgáltuk az optimizmust, a proaktív konfliktusmegoldást, az önértékelést és testbecsülést, az élettel való elégedettséget, a média üzeneteire való fogékonyságot. Az autoriter nevelési stílust az ún. Authoritative Parenting Index (Jackson és mtsai, 1998) segítségével mértük. A korrelációelemzés szerint a szülők reflektáló nevelési stílusa pozitív kapcsolatot mutat az optimizmussal, a proaktív copinggal, az önértékeléssel, a testbecsüléssel és az élettel való elégedettséggel. A saját egészségi állapot megítélése esetében az anya reflektáló stílusa mutat pozitív kapcsolatot. Szintén ez a változó védelmet jelent a média negatív hatásai ellen, amelyek növelhetik az elégedetlenséget pl. a saját testképpel kapcsolatban. A szülők reflektáló stílusa negatív kapcsolatot mutat a pesszimizmussal. Eredményeinkből látszik, hogy a nevelési stílus meghatározó a serdülők lelki egészsége, továbbá a testükkel való viszony szempontjából. Az adatok megerősítik, hogy serdülőkorban is fontos szerepe van a szülői nevelésnek, elsősorban a reflektív nevelési stílusnak, a fiatalok jóllétének alakulásában.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 31 |
Number: | 3 |
ISSN: | 1215-5233 |
Language: | magyar |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2021 |
Page Range: | pp. 3-18 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 15-18. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Serdülőkor - pszichológia, Pszichológia - lányoké |
Related URLs: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/58064/ |
Date Deposited: | 2021. Jun. 09. 13:58 |
Last Modified: | 2021. Jun. 09. 13:58 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58076 |
Actions (login required)
View Item |