A típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus terei a pedagógusok reflektív gondolkodásának feltárásában

Sántha Kálmán: A típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus terei a pedagógusok reflektív gondolkodásának feltárásában. In: Iskolakultúra, (31) 3. pp. 19-29. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_003_019-029.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_003_019-029.pdf

Download (946kB) | Preview

Abstract

SA tanulmány célja a típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus tereinek alkalmazása egy pályakezdő pedagógus reflektív gondolkodásának feltárásában. A kutatásmódszertani fókuszú tanulmány felhívja a figyelmet a típusképző kvalitatív tartalomelemzés strukturáltságára és többdimenzionalitására. A reflektív gondolkodás fejlődését a tanári pálya első hat évében a strukturált reflektív napló segítségével vizsgáltuk. A 3. és a 6. tanév végén készített reflektív naplóban a pedagógus választ adott a következő kérdésekre: Mit csinálok jól? Miért? Honnan tudom, hogy így kell tennem? Mivel vannak gondjaim? Miért? Hol hibázok? Milyen fejlődési lehetőségeim vannak? A szövegkorpuszok feldolgozása a típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus térgenerálásával történt. A többdimenziós elemzési térben az eredmények a pályán eltöltött idő függvényében a reflexiók összetettebbé válását tükrözték. A 3. év után a reflexiók technikai szintűek, a ’mit’ kérdésre adtak választ, míg a 6. év után a tanári tevékenység megértésére vonatkoztak és kiegészültek a ’miért, honnan tudom’ kérdésekre adott válaszokkal. A reflexiók hozzájárultak a pedagógiai tudás differenciálódásához, a reflektálás során a pedagógusokban kialakulhat a tanári tevékenység egészére vonatkoztatható komplex teoretikus és praxisorientált ismereteket tartalmazó rendszer.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 31
Number: 3
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2021
Page Range: pp. 19-29
Additional Information: Bibliogr.: 28. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/58064/
Date Deposited: 2021. Jun. 09. 14:02
Last Modified: 2021. Jun. 09. 14:02
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/58075

Actions (login required)

View Item View Item