Hivatás- és pályamotivációs tényezők első éves óvodapedagógus hallgatók körében

Szontagh Pál: Hivatás- és pályamotivációs tényezők első éves óvodapedagógus hallgatók körében. In: Iskolakultúra, (31) 1. pp. 26-44. (2021)

[thumbnail of iskolakultura_2021_001_026-044.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2021_001_026-044.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a pedagógus pálya (beleértve annak egzisztenciális, szervezeti és infrastrukturális feltételeit is) iránti motiváció eltér a nevelés-oktatás hivatása iránti elkötelezettség mértékétől (amely megélhető informális, vagy a köznevelési intézményrendszeren kívüli formában is). A pedagógusjelöltek körében végzett hivatás- és pályamotivációs kutatásunk első lépéseként 2019/20-ban és 2020/21-ben felmérést végeztünk a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karának első éves óvodapedagógus hallgatói között. A hallgatók szabadon szerkesztett motivációs esszéinek strukturált tartalmi elemzésével igyekeztünk feltárni azokat a hivatás- és pályamotivációs jellemzőket, amelyek a hallgatókat a képzésre való jelentkezésben befolyásolták. Kiemelt szempontként kezeltük a nappalis és levelezős hallgatók közötti különbségeket, azt vizsgálva, hogy utóbbiak élet- és munkatapasztalatuk révén mennyiben más motivációs bázissal rendelkeznek. A kutatás eredményei igazolják, hogy az óvodapedagógus szak választásakor a vonzó tényezők többsége a hivatásmotiváció körébe sorolható. Igazolódott továbbá. hogy a levelező munkarendben tanuló hallgatók motivációja sokoldalúbb és kiérleltebb a nappalisoknál, utóbbiak között több a nem kiforrott, naiv elképzelés a pedagógus pályáról, valamint a pálya családbarát időbeosztása és változatossága a levelező munkarendű hallgatók számára nagyobb motiváló erővel bír.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 31
Szám: 1
ISSN: 1215-5233
Nyelv: magyar
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2021
Oldalak: pp. 26-44
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 43-44. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Óvodai nevelés, Felsőoktatás - Magyarország, Pályamotiváció, Pedagógus hivatás
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57543/
A feltöltés ideje: 2021. már. 18. 08:44
Utolsó módosítás: 2021. már. 18. 08:44
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57548
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet