A kvalitatív összehasonlító elemzés és a strukturálatlan reflektív napló a tanárok reflektív gondolkodásának feltárásában

Sántha Kálmán: A kvalitatív összehasonlító elemzés és a strukturálatlan reflektív napló a tanárok reflektív gondolkodásának feltárásában. In: Iskolakultúra, (30) 12. pp. 25-38. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_012_025-038.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_012_025-038.pdf

Download (904kB) | Preview

Abstract

A tanulmány arra a kérdésre keres választ, hogy több éve pályán lévő pedagógusok miként gondolkodnak a jövő iskolájáról. A reflexiók feltárása mellett kiemelt célunk a kvalitatív összehasonlító elemzés fuzzy-set verziójának (fuzzy-set Qualitative Comparative Analysis ‒ fsQCA) hazai neveléstudományi empirikus vizsgálatban való alkalmazhatóságának illusztrálása is. A komplex módszertani környezetben a strukturálatlan reflektív napló és a fsQCA kombinálására került sor. Az adatelemzés során a kvalitatív tartalomelemzés mellett kiemelt szempont a strukturálatlan kvalitatív adatok fuzzy halmazokká transzformálása, amely több lépésben valósult meg. Az eredmények hálózatszerűen jelenítik meg az iskolai tereket és a tanítás-tanulás folyamatát. A klasszikus tanár- és tananyagközpontú didaktikai háromszög átértelmeződött, így a gyermekközpontúság, a problémamegoldás, a digitalizáció és a szülőkkel való együttműködés került fókuszba a reflexiók alapán. A pedagógusok nézeteiknek és pedagógiai tudásuknak megfelelően reagálnak, rutinjuknak, kognitív sémáiknak függvényében cselekednek a tanítás-tanulás folyamatában.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 12
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 25-38
Additional Information: Bibliogr.: p. 37-38. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Pedagógia, Neveléstudomány
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57532/
Date Deposited: 2021. Feb. 15. 09:18
Last Modified: 2021. Feb. 15. 09:18
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57534

Actions (login required)

View Item View Item