Pedagógusok egy fejlesztési program fókuszában

Turós, Mátyás and Dorner, László: Pedagógusok egy fejlesztési program fókuszában. In: Iskolakultúra, (30) 11. pp. 44-69. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_011_044-069.pdf

Download (535kB) | Preview

Abstract

A korai iskolaelhagyás (early school leaving) a legtöbb ország, így Magyarország számára is komoly kihívást jelent (González-Rodríguez, Vieira és Vidal, 2019). A Komplex Alapprogram fő célkitűzése a nemzetközi ESL-trendekbe illeszkedően a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás mérséklését támogató prevenciós célú beavatkozások megalapozása, adaptív pedagógiai kultúra kialakítása, e célokkal összefüggésben a pedagógusok módszertani továbbképzése, szakmai támogatórendszer működtetése. Kutatásunkban a programban részt vevő pedagógusok oktatásszervezési gyakorlatát, a program megítélését, a pedagógusok módszertani érzékenységét, valamint a terheléssel való megküzdést vizsgáltuk a 2019/2020-as tanév évkezdő (N = 822) és évzáró (N = 917) online kérdőíveinek segítségével. Jelen tanulmányban a kvantitatív feldolgozás eredményeit mutatjuk be, az online kérdőívek nyílt kérdéseire és a pedagógusi interjúkra támaszkodó kvalitatív elemzésekkel részletesen más munkákban foglalkozunk. Early school leaving (ESL) poses a serious challenge for most countries, including Hungary (GonzálezRodríguez et al., 2019). In line with international ESL trends, the purpose of the Complex Foundation Program is to provide the groundwork of preventive measures that set out to slacken the number of early school leavers, who do not complete an educational program. It also aims to create an adaptive pedagogical culture and to aid the professional development of teachers in accordance with the above mentioned goals. Furthermore, it intends to operate a professional support system for educators. We examined the practices of teaching arrangements of educators participating in the program, their attitude towards the program, the methodological sensitivity of educators, and their strategies of facing the challenges in relation to ESL. Our findings are based on the online opening (N=822) and closing (N=917) surveys for the academic year 2019/2020. In this study we present the results of the quantitative data analysis. The qualitative analysis of the responses to the open-ended questions of the online survey and that of the teacher interviews will be elaborated on extensively in another paper.

Other title: Educators in the focus of a developmental program
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 11
ISSN: 1215-5233
Language: magyar
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 44-69
Additional Information: Bibliogr.: p. 67-69. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Komplex Alapprogram, Iskolaelhagyás, Pedagógia - program
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57406/
Date Deposited: 2021. Jan. 25. 13:08
Last Modified: 2021. Jan. 25. 13:54
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57410

Actions (login required)

View Item View Item