Iskolai tudás, avagy a feltételek függő állapotai

A. Gergely András: Iskolai tudás, avagy a feltételek függő állapotai. In: Iskolakultúra, (30) 10. pp. 97-105. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_010_097-105.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_010_097-105.pdf

Letöltés (867kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Nemrégiben az Iskolakultúra hasábjain elbeszélt néhány kötet ürügyén a nőképzés, a női szerepek és a hazai arisztokrácia nevelésének néhány körvonalát ismertettem. E munkák körében (hol leplezett, hol bőszen vállalt, máskor szükségképpen átfestett) elit-portrékat is leltem, melyek között minduntalan nyoma vagy lenyomata volt a hazai és környező országokbeli zsidóság szerepének, hatásának, egyszerűsített megfogalmazásban az asszimiláció sajátos kelet- vagy közép-európai sajátlagosságának. E könyvek tudáshorizontja ugyanakkor izgalmas módon találkozik nemcsak a térség társadalmi vagy hatalmi elitjének árnyaltabb műveltségi és kultúra-térképével, de azzal a szükségképpeni kényszerrel is, amit a női és anyai szerep, a nevelés konzisztens folyamata nem csupán a családi miliő szerinti tagolásban enged áttekinteni. S e kiterjesztett horizonton – bizonnyal nem véletlenül – fel-feltűnik a családi vagy rokonsági kör interakcióiban meghatározó helyet nyert érték, a végzettség, a pozicionáltság, a társadalmi presztízs övezte tudástípusok széles köre is. Az alábbi áttekintésben egy sor olyan kiadványra támaszkodom, melyek a megkülönböztetett értékű tudások differenciált tartalmait fogják át, de ezt is leginkább az iskolázottság útján legálissá vált (vagy éppen ebben elbizonytalanított) illeszkedő magatartások, karrierutak, adaptációs késztetések függésrendjét felmutató, valamelyest átlátható verziók alapján meglátható (vagy földeríthetővé vált) kultúrát kiemelve sugározzák. Nem magát „a kultúrát”, amely a maga ezerféle mivoltában egy nagymonográfiában is csak ritkán feldolgozható, hanem a tudáselitek tudását, szakmakultúráját, kapcsolati kultúráját, s mindazt, ami ennek környezetében mint külső hatás, korlátozó erő, keretrendszer vagy épp ezek nyomán stimuláló háttér lehetett, esetleg éppen elszenvedője is a külső presszióknak.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 10
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 97-105
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 104-105. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Iskolai tudás, Társadalmi értékek, Pedagógia
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57386/
A feltöltés ideje: 2020. dec. 12. 12:29
Utolsó módosítás: 2020. dec. 12. 12:29
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57392
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet