A matematikai gondolkodás fejlettségi szintje beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő 5-8. évfolyamos diákok körében : szakértői vélemények kvalitatív elemzése

Ökördi Réka; Molnár Gyöngyvér: A matematikai gondolkodás fejlettségi szintje beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő 5-8. évfolyamos diákok körében : szakértői vélemények kvalitatív elemzése. In: Iskolakultúra, (30) 9. pp. 26-44. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_009_026-044.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_009_026-044.pdf

Letöltés (904kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Az 5–8. osztályos BTMN státuszú diákok fejlesztésének egyik megoldatlan, ám a sikeres fejlesztéshez feltétlenül szükséges területe a gondolkodás fejlesztése. Miután a különböző tantárgyak közül leginkább a matematikaórán valósul meg a gondolkodási képességek fejlesztése (Molnár és Csapó, 2019), ezért a tanulmány keretein belül azt a kérdést vizsgáltuk, hogy a magyarországi fejlesztőpedagógiai foglalkozásokon explicit vagy implicit módon, de szerepel-e a matematikai gondolkodás fejlesztése a kitűzött célok között. A tanulmány első felében összefoglaltuk az eredményes matematikaoktatáshoz szükséges célokat, áttekintettük a matematikai teljesítményt befolyásoló főbb tényezőket és a matematikai tanulási nehézségek mögött rejlő, a matematikaoktatásban gyökerező problémákat feltáró kutatásokat. Dokumentumelemzést végeztünk négy eltérő célcsoporttal rendelkező iskola BTMN státuszú diákjainak szakértői véleményét vizsgálva abból a szempontból, hogy a matematikai gondolkodás vizsgálata és az ennek fejlesztésére tett javaslatok milyen támpontokat adhatnak a fejlesztőpedagógusi munkához. Az eredmények szerint a szakirodalomban feltárt nehézségek és hiányosságok fellelhetők ezekben a dokumentumokban is. A feldolgozott szakértői vélemények alapján elmondható, hogy a vizsgált szakszolgálatok gyakorlatában a matematikai képességek vizsgálata és az ennek alapján megfogalmazott fejlesztési javaslatok elsősorban a számfogalomra és az aritmetikai műveletek elvégzésének képességére koncentrálnak. E területek megfelelő fejlettsége a matematikai gondolkodás szükséges, de nem elégséges feltételei, ugyanakkor a szakértői véleményekből hiányoznak a további tényezők és feltételek, melyek nélkül nem készülhet komplex fejlesztési tervre tett szakértői javaslat. A tanulmány mintegy vitaindítóként kívánja felhívni a figyelmet e hiányosságok lehetséges okaira, és a gyakorlatban rejlő buktatókra. Developing thinking is among the unresolved yet essential aspects of successfully developing fifth- to eighthgrade students classified as experiencing integration, behaviour or learning difficulties. Of the various school subjects, it is the mathematics lesson in which thinking skills are most likely to be developed (Molnár and Csapó, 2019). Thus this paper investigates the question of whether developing mathematical thinking is among the objectives of special education sessions in Hungary, either explicitly or implicitly. In the first half of the study, we (a) summarize the aims required for successful mathematics instruction and (b) provide an overview of the main factors in mathematics achievement and of research on problems that lie behind learning difficulties in mathematics, which are rooted in mathematics instruction. We conducted a document analysis of expert opinions on students classified as experiencing integration, behaviour or learning difficulties at a school with four distinct target groups to determine what points of reference an examination of mathematical thinking and recommendations on developing it might provide in the work of special education. The findings show that the difficulties and gaps discussed in the literature can also be observed in these documents. Based on the expert opinions we analysed, it is clear that in the practice of the special education services under examination, when mathematics skills were studied and recommendations were made, the primary focus was on the concept of number and on the skills required to complete arithmetic operations. Mathematical thinking is a necessary, but not sufficient condition for appropriate development in these areas. At the same time, further factors and conditions are lacking in the expert opinions, without which an expert proposal for a complex developmental plan cannot be drafted. This study wishes to spark a debate in the field by drawing attention to the potential reasons for these gaps and the stumbling blocks to success in practice.

Egyéb cím: Investigating the development of mathematical thinking in fifth- to eight-grade students with integration, behaviour and learning difficulties : qualitative examination of expert opinions
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 9
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 26-44
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 43-44. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Kulcsszavak: Matematikai gondolkodás, Fejlesztőpedagógia, Tanulási zavarok, Gyógypedagógia, Képességfejlesztés
Kapcsolódó URL: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57361/
A feltöltés ideje: 2020. dec. 15. 09:38
Utolsó módosítás: 2020. dec. 15. 09:38
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57365
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet