Iskolai kötődés, iskolai klíma diák és pedagógus szemmel

Széll Krisztián and Szabó Lilla and Fehérvári Anikó: Iskolai kötődés, iskolai klíma diák és pedagógus szemmel. In: Iskolakultúra, (30) 8. pp. 21-40. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_008_021-040.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_008_021-040.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány többféle nézőpont elemzésére fókuszál, a tanulói és pedagógus vélemények összevetésével. Az írás alapvetően az iskolai elköteleződés, bevonódás, kötődés, légkör jellemzőivel foglalkozik, ugyanakkor kitér a kérdéskörhöz szorosan kapcsolódó egyéb területek összevetésére is, így vizsgálja a közösségi bevonódás mértékében, az iskolai célok és elvárások megítélésében, a pedagóguskompetenciák értékelésében, valamint az élettel való elégedettség és bizalom szintjében a megkérdezett tanulók és pedagógusok véleményei között tapasztalható eltéréseket. A tanulmány első része a tanulók iskolai kötődésével, a pedagógusok munka és szervezet iránti elköteleződésével, valamint az iskolai klímával kapcsolatos értelmezési lehetőségeket járja körül, s kitér a témában eddig született legfontosabb empirikus kutatási eredmények ismertetésére is. A második rész ezen témakörökre fókuszálva egy, az iskolai lemorzsolódás hazai elemzését célzó komplex kutatás keretében 2018 őszén végzett tanulói és pedagógus kérdőíves adatfelvételre alapozva elemzi a tanulók (n = 1953) és a pedagógusok (n = 1136) véleménye közötti különbségeket. The study focuses on the analysis of multiple perspectives by comparing students’ and teachers’ points of view. Basically the paper explores the characteristics of school commitment, involvement, engagement, climate but also compares other areas closely related to the issue. Differences between students’ and teachers’ aspects regarding the degree of community involvement, judgement of school goals and expectations, assessment of teacher competencies, life satisfaction and trust. In the first part of the study interpretations of students’ engagement to school, teachers’ commitment to work and organization, and school atmosphere are elaborated, also the most important empirical results on the topic are presented. Focusing on these topics, the second part analyses the differences between students’ (n = 1,953) and teachers’ (n = 1,136) points of view based on a questionnaire survey conducted in the autumn of 2018 in the framework of a complex research aimed at the analysis of school dropouts in Hungary.

Other title: School engagement, school climate from students’ and teachers’ points of view
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 8
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 21-40
Additional Information: Bibliogr.: p. 36-39. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Iskolai kötődés, Lemorzsolódás, Összehasonlító elemzés, Pedagógia
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57301/
Date Deposited: 2020. Dec. 16. 09:13
Last Modified: 2020. Dec. 16. 09:13
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57306

Actions (login required)

View Item View Item