Széll Krisztián; Szabó Lilla; Fehérvári Anikó: Iskolai kötődés, iskolai klíma diák és pedagógus szemmel. In: Iskolakultúra, (30) 8. pp. 21-40. (2020)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_008_021-040.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány többféle nézőpont elemzésére fókuszál, a tanulói és pedagógus vélemények összevetésével. Az írás alapvetően az iskolai elköteleződés, bevonódás, kötődés, légkör jellemzőivel foglalkozik, ugyanakkor kitér a kérdéskörhöz szorosan kapcsolódó egyéb területek összevetésére is, így vizsgálja a közösségi bevonódás mértékében, az iskolai célok és elvárások megítélésében, a pedagóguskompetenciák értékelésében, valamint az élettel való elégedettség és bizalom szintjében a megkérdezett tanulók és pedagógusok véleményei között tapasztalható eltéréseket. A tanulmány első része a tanulók iskolai kötődésével, a pedagógusok munka és szervezet iránti elköteleződésével, valamint az iskolai klímával kapcsolatos értelmezési lehetőségeket járja körül, s kitér a témában eddig született legfontosabb empirikus kutatási eredmények ismertetésére is. A második rész ezen témakörökre fókuszálva egy, az iskolai lemorzsolódás hazai elemzését célzó komplex kutatás keretében 2018 őszén végzett tanulói és pedagógus kérdőíves adatfelvételre alapozva elemzi a tanulók (n = 1953) és a pedagógusok (n = 1136) véleménye közötti különbségeket. The study focuses on the analysis of multiple perspectives by comparing students’ and teachers’ points of view. Basically the paper explores the characteristics of school commitment, involvement, engagement, climate but also compares other areas closely related to the issue. Differences between students’ and teachers’ aspects regarding the degree of community involvement, judgement of school goals and expectations, assessment of teacher competencies, life satisfaction and trust. In the first part of the study interpretations of students’ engagement to school, teachers’ commitment to work and organization, and school atmosphere are elaborated, also the most important empirical results on the topic are presented. Focusing on these topics, the second part analyses the differences between students’ (n = 1,953) and teachers’ (n = 1,136) points of view based on a questionnaire survey conducted in the autumn of 2018 in the framework of a complex research aimed at the analysis of school dropouts in Hungary.
Egyéb cím: | School engagement, school climate from students’ and teachers’ points of view |
---|---|
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 30 |
Szám: | 8 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2020 |
Oldalak: | pp. 21-40 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 36-39. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Kulcsszavak: | Iskolai kötődés, Lemorzsolódás, Összehasonlító elemzés, Pedagógia |
Kapcsolódó URL: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57301/ |
A feltöltés ideje: | 2020. dec. 16. 09:13 |
Utolsó módosítás: | 2020. dec. 16. 09:13 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57306 |
Tétel nézet |