Iskolai bántalmazás a diákok perspektívájából

Siegler, Anna: Iskolai bántalmazás a diákok perspektívájából. In: Iskolakultúra, (30) 7. pp. 61-75. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_007_061-075.pdf

Download (880kB) | Preview

Abstract

A kortársak zaklatása gyakori jelenség az iskolai évek során, hosszú távú nehézségeket okozva a csoport perifériájára szorult diákok és az egész osztályközösség számára. A probléma rendszerszemléletű megközelítése a figyelem fókuszába helyezi az egész közösséget, a szemlélőket passzív helyett aktív ágensként kezeli, és a zaklató-áldozat hatalmi dinamikáját megerősítő vagy hátráltató erőként vizsgálja. Jelen kutatás a diákok mentalizációjának vizsgálatára fókuszált iskolai bántalmazásról szóló narratíváikon keresztül. Három magyarországi iskola (Budapest, Martfű és Barcs) összesen 138 kilencedikes diákjának válaszait elemeztük. Az eszközök között szerepelt Ken Rigby Iskolai Zaklatás Kérdőíve, illetve egy iskolai bántalmazásról szóló történet felidézését szolgáló instrukció. A kapott eredmények alapján elmondható, hogy az osztályközösség tagjai eltérő mértékben tulajdonítanak mentális állapotokat társaiknak attól függően, hogy milyen szerepben észlelik magukat a bullying dinamikájában.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 7
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 61-75
Additional Information: Bibliogr.: p. 74-75. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Agresszivitás - pszichológia, Konfliktuskezelés - iskolai
Related URLs: http://misc.bibl.u-szeged.hu/57255/
Date Deposited: 2020. Sep. 11. 12:20
Last Modified: 2020. Sep. 11. 12:39
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57257

Actions (login required)

View Item View Item