Kósa Maja: Egy történelemről alkotott episztemológiai nézeteket vizsgáló kérdőív magyarországi adaptálása. In: Iskolakultúra, (30) 6. pp. 97-109. (2020)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_06_097-109.pdf Download (863kB) | Preview |
Abstract
A kutatás célja a Stoel és munkatársai (2017) által kidolgozott, történelemről alkotott episztemológiai nézeteket vizsgáló kérdőív magyarországi adaptálása. A történelemtanítás vonatkozásában, az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a történelem értelmező jellege, amit a 2020-as Nemzeti alaptanterv is hangsúlyoz. Ezért is fontosak az episztemológiai nézetek, azaz a történelmi tudásról és annak keletkezéséről alkotott elképzelések, befolyásolják a múlt eseményeivel kapcsolatos következtetéseinket (van Boxtel & van Drie, 2018). A korábban Hollandiában alkalmazott kérdőívet 510 11. és 12. évfolyamos magyarországi gimnazista (Méletkor=17,59, SD=0,82) töltötte ki papíralapon. A mérőeszköz összesen 26 állítást tartalmazott, amelyet hatfokú Likert-skálán kellett értékelni. A feltáró faktoranalízis igazolta a naiv és árnyalt állítások közötti alapvető elkülönülést. Emellett az eredeti kutatáshoz hasonlóan, három skála létét sikerült azonosítani. A tanárok és a diákok informális visszajelzései alapján a téma és a mérőeszköz is újszerű és érdekes. Az eredmények tükrében elmondható, hogy elsősorban a kérdőív alkalmazható magyar kontextusban, elsősorban annak absztrakt, témafüggetlen állításai miatt.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 30 |
Number: | 6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2020 |
Page Range: | pp. 97-109 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 108-109. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Ismeretelmélet, Történelem tanítása, Történelem tanulása |
Related URLs: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57244/ |
Date Deposited: | 2020. Aug. 07. 10:41 |
Last Modified: | 2020. Aug. 07. 10:41 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57248 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |