Huszka Noémi and Kinyó László: A Student-Teacher Relationship Scale mérőeszköz adaptációja és struktúrájának faktoranalitikus vizsgálata. In: Iskolakultúra, (30) 6. pp. 67-81. (2020)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_06_067-081.pdf Download (886kB) | Preview |
Abstract
A gyermekkorban kialakuló kötődési kapcsolatok számottevő mértékben meghatározzák az egyén későbbi szociális viselkedését. A gyermek szociális kapcsolatainak alakulásában nagy változásokat eredményez az iskolába járás megkezdése (Vajda, 1997). A gyermekek alapvető biztonságszükségletére vonatkozóan Brent (2010) a szülői támogatás mellett a pedagógus támogatásának jelentőségét hangsúlyozza. Az utóbbi évtizedben számos kutatás központi témájává vált a diák-pedagógus kapcsolatának vizsgálata, amelynek mérésére gyakran a Student-Teacher Relationship Scale (STRS, Pianta, 2001) kérdőívet alkalmazzák. Európa több, esetenként igen jelentős szociális, kulturális és oktatási különbségekkel rendelkező országában megvizsgálták már a mérőeszköz alkalmazhatóságát (például Görögországban, Hollandiában). Jelen tanulmány az STRS kérdőív magyar nyelvű változatának megbízhatóságát, érvényességét és alkalmazhatóságát mutatja be. A kutatás során 183 tanulóra vonatkozóan 14, magyarországi és vajdasági általános iskola alsó tagozatain tanító pedagógus töltötte ki az STRS kérdőívet. A feltáró faktorelemzések kimutatták, hogy megfelelő és elfogadható faktorstruktúra a mérőeszköz öt tételének elhagyásával érhető el. Öt kérdőívtétel mellőzésével a mérőeszköz reliabilitása (α = 0,82) megfelelőnek bizonyul, és az elméleti modellben azonosított három alskála mindegyike (konfliktus, közelség és függőség) megbízható. Eredményeink alapján az STRS magyar oktatási környezetben is megfelelő eszköznek bizonyul a tanuló-pedagógus kapcsolatának vizsgálatában.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 30 |
Number: | 6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2020 |
Page Range: | pp. 67-81 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 80-81. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Tanár-diák kapcsolat |
Related URLs: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57244/ |
Date Deposited: | 2020. Aug. 07. 10:31 |
Last Modified: | 2020. Aug. 07. 10:31 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57247 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |