Szövegértésre és szövegfeldolgozásra épülő képességfejlesztés megvalósítása online tanulási környezetben

Habók Anita; Magyar Andrea: Szövegértésre és szövegfeldolgozásra épülő képességfejlesztés megvalósítása online tanulási környezetben. In: Iskolakultúra, (30) 4-5. pp. 40-48. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_04-05_040-048.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_04-05_040-048.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A felső tagozatos általános iskolások olvasási szokásait a papíralappal szemben egyre inkább meghatározza az online környezet. Felső tagozattól kezdve megnövekszik a tantárgyak száma, ezzel együtt a tantárgyakhoz kapcsolódó szövegek mennyisége is emelkedik az alsó tagozathoz képest. Míg a szövegek egy részével papíralapon találkoznak a tanulók, a másik részét digitális formában olvassák. Ez az újfajta tanulási környezet szükségessé teszi, hogy a tanulók olvasási stratégiáikat az online helyzetekben is gyakorolják, valamint új stratégiákat sajátítsanak el. A tanulmányunkban bemutatott fejlesztő program felső tagozatos tanulóknak tanít szövegértéshez és szövegfeldolgozáshoz kapcsolódó tanulási stratégiákat, továbbá lehetővé teszi a stratégiák gyakorlását. A fejlesztő program tantárgyfüggetlen tartalomra épülve valósítja meg a tanulást. Az eredmények azt mutatták, hogy a program osztálytermi környezetben alkalmazható, továbbá egyéni tanulás keretében is megoldhatóak a feladatok. A tanulók eredményei arra hívták fel a figyelmünket, hogy az együttműködés okozta a legnagyobb nehézséget a feladatok megoldása során. Az eredmény azt jelzi, hogy ilyen típusú feladatok intenzívebb gyakorlására lenne szükség. A tanároktól kapott visszajelzések segítik a program jövőbeli továbbfejlesztését. Arra mutattak rá az észrevételek, hogy a tanulók számára az eddigieknél részletesebb, differenciáltabb magyarázatokra és segítségnyújtásra van szükség. A különféle tanulási stílusok alapján pedig a szemléltetés mellett a feladatok felolvasása és szóbeli magyarázata is támogatóbb környezetet teremtene. Mivel programunk tanulóbarát környezet kialakítását tűzte ki célul, mely a tanulók számára egyben motivációt is jelent, ezért a tanulói eredmények részletesebb dokumentálását is tervezzük megvalósítani. The online environment, compared to printed reading materials, increasingly determines upper elementary school students’ reading patterns. Compared to the lower grades the number of subjects increases from the upper grades, and in parallel the amount of texts related to the subjects also increases. While some of the texts are paper based, the other part should be read digitally. This new learning environment requires from students to practice their reading strategies online as well as to acquire new strategies. The skill development program presented in this study teaches reading comprehension and text processing strategies to upper elementary school students and enables them to practice these strategies. The content of the development program is subject-independent. Results indicated that the program can be applied in a classroom setting and can be solved through individual learning. The students’ results called on our attention that the most difficult task was the cooperation during solving the tasks. The results indicated that this type of task should be more intensively practiced. Feedback from teachers will help improve the program in the future. Comments have shown that there is a need for more detailed, differentiated explanations and assistance to students. In relation to the different learning styles, besides demonstrations reading and explaining assignments would provide a more supportive environment. As our program aimed to create a student-friendly environment, which is also a motivation tool for the students, we plan to provide more detailed documentation of the learning outcomes.

Egyéb cím: Reading literacy and text processing skill development in an online learning environment
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 4-5
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 40-48
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 47-48. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Szövegértés - általános iskola, Szövegfeldolgozás - általános iskola, Képességfejlesztés - tanulóké, Tanulási módszer
A feltöltés ideje: 2020. jún. 04. 08:20
Utolsó módosítás: 2020. jún. 04. 08:21
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57095
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet