Úgy, mint a nagyok! : kreatív workshop általános iskolásoknak

Horváth, Daniella Dominika and Csordás, Tamás and Horváth, Dóra and Cosovan, Attila: Úgy, mint a nagyok! : kreatív workshop általános iskolásoknak. In: Iskolakultúra, (30) 4-5. pp. 49-66. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_04-05_049-066.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban a designkommunikáció módszertanára építő és a wikinómia eszközkészletét felhasználó „Az otthonom jobbá tételére vállalkozom” saját fejlesztésű kreatív oktatásmódszertani eszköz kerül bemutatásra. A workshop kifejlesztése során a cél egy olyan a zárt iskolai keretrendszerbe integrálható oktatásmódszertani eszköz megalkotása volt, mely kreativitást fejleszt, közösséget formál, és folyamatos visszajelzést nyújt a pedagógusoknak, diákoknak. Tanulmányunkban először a kooperációra építő, azt aktívan használó az oktatást fejleszteni hivatott módszertanok kerülnek ismertetésre, kiemelt hangsúlyt fektetve azok csoportmunkára építő jellegére. Részletesen ismertetjük a problémaalapú tanulásban rejlő lehetőségeket, mely az általunk fejlesztett workshop kiindulópontja volt. Bemutatásra a wikinómia mint tömeges együttműködés és a hozzá kapcsolódó oktatási lehetőségek, valamint ismertetésre kerül a fejlesztésünk alapját jelentő designkommunikáció kreatív tervezői módszertana. A tanulmány záró szakaszában a részvételi akciókutatás és a reflexiók narratív elemzésének módszertanát alkalmazva ismertetjük a workshop pontos menetét az oktatási termékünk pilot projektjei egyikének eredményeit. A Veszprém megyében megvalósult kutatás legfontosabb eredménye a közösség együttalkotásán keresztül megvalósult kohéziós erő és annak közösségformáló ereje, a terméktervezés hozzáadott értékét jelentő sikerélmény, valamint a módszerben rejlő tanulási potenciál. In our study we introduce a creative educational methodology dubbed “I venture to make my home a better place” that uses the toolbox of wikinomics and is built upon the methodology of design communication. The aim of the workshop is to develop a teaching methodology that can be integrated into a closed school framework, develops creativity, forms a community, and provides ongoing feedback to teachers and students. Our paper first addresses the methodologies for developing educational tools that actively build upon and use cooperative learning, with a particular emphasis on their collaborative nature. A detailed description is given of the potential of problem-based learning, a starting point in the design of our workshop. Following that, an overview of wikinomics as an approach to mass collaboration and the educational outcomes thereof are given. Then, design communication, the creative design methodology at the base of our product development is described. In the final section of our article, the exact course of the workshop is presented using the methods of action research and narrative analysis through the results of one of the pilot projects of our educational product. The most important result of our research carried out in a primary school in Hungary’s Veszprém County is the presence of the cohesion power realized through community creation and its community-shaping power. Another result is the success of the product design and the learning potential inherent in the method, which is realized at the same time without a hierarchical relationship between teachers and students.

Other title: Like the big ones! : creative workshop for primary school students
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 4-5
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 49-66
Additional Information: Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Csoportmunka - iskolai, Oktatáskutatás, Problémaközpontú tanulás
Date Deposited: 2020. Jun. 04. 08:31
Last Modified: 2020. Jun. 04. 08:31
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57094

Actions (login required)

View Item View Item