Hétvégi magyar iskolák és óvodák közelebbről : a Tel-Avivi Magyar Iskola és Óvoda

Vadász, Viola: Hétvégi magyar iskolák és óvodák közelebbről : a Tel-Avivi Magyar Iskola és Óvoda. In: Iskolakultúra, (30) 4-5. pp. 84-104. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_04-05_084-104.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A Tel-Avivi Magyar Iskola és Óvoda egy viszonylag új, de annál aktívabb tagja a világszerte, hasonló szervezeti keretek között működő hétvégi magyar iskolák és óvodák körének. Ezen intézmények létszámáról pontos adattal egyelőre sem a velük kapcsolatban álló magyarországi hivatalos szervezetek (Miniszterelnökség/ Nemzetpolitikai Államtitkárság, Magyar Diaszpóra Tanács, Külügyminisztérium vagy a Balassi Intézet), sem maguk a hálózatba egyelőre nem tömörült iskolák és óvodák nem rendelkeznek. Annyi bizonyos, hogy a Magyarországról külföldre irányuló migráció következtében létrejövő új diaszpórák által ezeknek az intézményeknek a száma évről évre nő, a különböző technikai eszközöknek és fórumoknak köszönhetően pedig egyre inkább láthatóvá és elérhetővé válnak azok számára, akik a magyar nyelv és kultúra ápolását külföldön is fontosnak tartják. Ebben a tanulmányban a világszerte működő magyar hétvégi oktatási intézmények közül a Tel-Avivi Magyar Iskola és Óvoda életéről, működéséről és jellegzetességeiről kaphatunk közelebbi képet. Az intézmény a jelenlegi formájában 2014 óta létezik. Létezésének fontos eleme, hogy elősegítse a felnövekvő generációk és családok tudatosabb nyelvhasználatát, illetve a származási kultúrához való könnyebb és rugalmasabb kapcsolódást. The Hungarian School and Kindergarten in Tel Aviv is a relatively new, but very active member of the weekend Hungarian schools and kindergartens operating in similar organizational frameworks around the world. Neither the official Hungarian affiliated organizations (Prime Minister’s Office/the State Secretariat for National Policy, the Hungarian Diaspora Council, the Ministry of Foreign Affairs or the Balassi Institute), nor the schools and kindergartens affiliated with the network have accurate data on these institutions and their number. It is certain that the new diasporas created by the migration from Hungary to abroad will increase the number of these institutions year by year and, thanks to various technical tools and forums, will become increasingly visible and accessible to those who are interested in fostering the Hungarian language and culture abroad. This study gives a closer look at the life, functioning and characteristics of the Hungarian School and Kindergarten in Tel Aviv which is part of the weekend Hungarian education institutions around the world. The institution has been in its present form since 2014. An important element of its existence is to promote a more conscious use of language amongst generations and families and a lighter and more flexible connection to the culture of origin.

Other title: Weekend Hungarian schools and kindergartens from a closer look : the Hungarian School and Kindergarten in Tel Aviv and its role in the development of the Israeli Hungarian linguistic landscape
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 4-5
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 84-104
Additional Information: Bibliogr.: p. 103-104. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Iskolatörténet - magyar - Izrael - 21. sz., Oktatáspolitika - Izrael - 21. sz.
Date Deposited: 2020. Jun. 04. 08:42
Last Modified: 2020. Jun. 04. 08:42
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57093

Actions (login required)

View Item View Item