Lefelé az alagsorba

Polónyi, István: Lefelé az alagsorba. In: Iskolakultúra, (30) 4-5. pp. 3-19. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_04-05_003-019.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány a hazai humánerőforrás-helyzet alakulását igyekszik elemezni, nem függetlenül a kormányzati szakpolitikákban tíz éve bekövetkezett változásoktól. Megvizsgálja a belépési ráták alakulását a közép- és felsőoktatásban, a felsőoktatás részvételi rátáját, a felsőoktatás képzési szerkezetét, a korai iskolaelhagyók arányának és számának alakulását. Ezt követően, túllépve az oktatáson, néhány demográfiai kérdést vesz górcső alá. Elemzi a születéskor várható élettartam és az iskolázottság összefüggését, valamint a népesség számának alakulását, és befejezésül a human development index változását az elmúlt tíz évben. A bemutatott tendenciák – amelyeket számos ábra és diagram szemléltet – nem kedvezőek. Egyértelműen látszik a hazai emberi erőforrások egyre jelentősebb lemaradása a fejlett világtól. A folyamatokat érintő kormányzati szakpolitikák részletes elemzése ugyan meghaladja az írás vállalását, annyit azonban a befejezés leszögez, hogy e kormányzati szakpolitikák részint meghatározóan a rövid távú gazdasági érdekeknek lettek alárendelve, részint egy szűkebb társadalmi réteget – a felső középosztályt – szolgálják. The study seeks to analyze the evolution of the national human resources situation, not disregarding the changes in government policies over a decade. The paper examines the evolution of entry rates in secondary and tertiary education, the participation rate of tertiary education, the structure of tertiary education, and the rate and number of early school leavers. The article then goes beyond education to address some demographic issues. The relationship between life expectancy at birth and educational attainment is analyzed, as well as population trends and finally, changes in the human development index over the last ten years. The trends shown, which are illustrated by a number of graphs and diagrams, are not favorable. It is clear that the national human resources are lagging far behind the developed world. While detailed analysis of government policies affecting processes exceeds the limits of this work, conclusion is drawn about that these government policies are largely subordinated to short-term economic interests and partly serve a narrower social class namely, the upper middle class.

Other title: Going down the basement
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 4-5
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 3-19
Additional Information: Bibliogr.: 18. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Munkaerőgazdálkodás, Felsőoktatás - Magyarország - 21. sz., Demográfia - Magyarország - 21. sz., Oktatáskutatás
Date Deposited: 2020. Jun. 04. 08:04
Last Modified: 2020. Jun. 04. 08:24
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/57090

Actions (login required)

View Item View Item