A stresszel való megküzdőképesség fejlesztése az iskolában a reziliencia és a pszichológiai immunitás eszközeivel

Bredács, Alice and Takács, Kíra: A stresszel való megküzdőképesség fejlesztése az iskolában a reziliencia és a pszichológiai immunitás eszközeivel. In: Iskolakultúra, (30) 3. pp. 62-84. (2020)

[img]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_03_062_084.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

E cikk írói arra hívják fel a figyelmet, hogy a stressz mennyire gyakori része a mindennapi életnek, és ennek ellenére nem kap elegendő figyelmet még ma sem az iskolában, pedig minden komfortzónából való kilépés, megoldandó probléma, társas kapcsolati feladat, illetve nehézség, vagy akár egy nagyobb teljesítmény elérése is stresszt okozhat. A tanulók nehézségei felhalmozódhatnak és akár – a tanárok számára is jól látható – tünetek formájában jelenhetnek meg. Arra, hogy a stressz ne váltson ki az iskolákban valamilyen testi vagy lelki tünetet, sokféle megoldása lehet a tanároknak, tantestületeknek és más iskolai szakembereknek. E feladat megkerülhetetlen, és nem is testálható át más szocializációs színterekre, ugyanis az aktuális stressz kezelését abban a közegben lehet leggyorsabban megoldani és leghatékonyabban csökkenteni, ahol keletkezik. Így az iskolai környezetben keletkező stressz csökkentése, illetve a tanulók személyiségének célzott fejlesztése fontos pedagógiai módszertani kérdéssé is válik. A pozitív pszichológia és a segítő, fejlesztő coaching tevékenység szakirodalmának és gyakorlatának tanulmányozása segítheti a pedagógusokat abban, hogy kialakítsák tanítványaikra és osztályközösségeikre vonatkozó jó gyakorlataikat és saját módszereiket. Iskolai vonatkozásban a stresszkezelés leghatékonyabb eszközei a pszichológiai immunkompetencia és a reziliencia összetevőinek fejlesztése. E cikk szerzőinek egyike a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán művésztanárokat képez. Ez kínálta a lehetőséget arra, hogy a képzőművész tanár és a design- és vizuálisművészet tanár szakos hallgatók csoportjaival jó gyakorlatokra épülő fejlesztéssorozatot indítson el. A fejlesztéssorozat 2016-ban kezdődött és jelenleg is tart. Célja egyrészt a hallgatók problémaérzékenyítése, a pedagógiai kreativitásuk fejlesztése, másrészt az elméleti tartalmak átültetése a pedagógiai gyakorlatba. A művésztanár szakos hallgatók azt a feladatot kapták, hogy minden órára készítsenek el egy művészeti témát is magába foglaló feladatsor-tervezetet, amelyet ki is kell próbálniuk a hallgatói csoportban. A kipróbálást minden esetben mediált véleménycsere követte, ahol a hallgatók reflektálhattak a tervezetre, az alternatív megoldási lehetőségekre és a feladatvégzés közben átélt élményekre. Az órai gyakorlatok egy része a valós iskolai terepeken is kipróbálást nyert, az egyéni összefüggő iskolai gyakorlatok során. A fejlesztés végső tapasztalatait, illetve a feladatsorokat egy hallgatói „jó gyakorlatokból” álló példatárban foglaltuk össze. E tanulmányban bemutatott példák tehát egy kivételével többségükben hallgatói munkák. The article’s authors draw attention to stress, which is very frequent in everyday life and is still not given enough attention to in schools today. However, every step out of the comfort zone, unsolved problems, social interaction and difficulty, or even acquiring a bigger accomplishment can cause stress. Students’ difficulties may accumulate and manifest in distinct symptoms even for the teachers to notice. In order for students not to produce physical or mental symptoms of stress at school, teachers, faculty members and other professionals in school may have many solutions for. This task is inevitable and cannot be assigned to other social environments, because to deal with the given stress, it has to be solved quickly and reduced effectively in the environment where it had arisen. Thus, the reduction of the stress that arises in school environment and students’ targeted personality development become important pedagogical methodology questions. Studying the literature and practice of positive psychology, also of the supporting, developing coaching work can help teachers to create their personalized methods and good practices for their students and student groups. The most effective tool for treating stress in school is to develop the components of psychological immune competence and resilience. One of the authors of this article trains art teachers at the Faculty of Arts of the University of Pécs. This opened the door to start an improvement program series based on good practices for groups of applied art, design and visual art teacher major students. The improvement program series has been ongoing since 2016. Its purposes are raising students’ awareness about problems, developing their pedagogical creativity, as well as putting theory into pedagogical practice. Art teacher major students’ task was to design a plan for each class in the topic of art, which they have to try out in a student group. This was followed by mediated exchange of opinions, where students could reflect on the plan, the alternative options for solutions and the experience of testing the plan. Some of these practices were tried in real school environments during teacher trainees’ practicum. We summarized the conclusions of the development and the plan in a student praxis made of “good practices”. The samples presented by this study are mostly students’ works with one exception.

Other title: Development of coping ability with stress in school with the tools of resilience and psychological immune competence
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 30
Number: 3
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2020
Page Range: pp. 62-84
Additional Information: Bibliogr.: p. 82-84. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Stressz - iskolás gyermekeké, Stressz leküzdése
Date Deposited: 2020. May. 18. 07:01
Last Modified: 2020. May. 18. 07:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/55873

Actions (login required)

View Item View Item