A mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy, valamint a tudatos médiahasználat oktatásának helyzete és szerepe a magyar közoktatásban

Kiss Anna; Segesdi Gergő: A mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy, valamint a tudatos médiahasználat oktatásának helyzete és szerepe a magyar közoktatásban. In: Iskolakultúra, (30) 1-2. pp. 29-46. (2020)

[thumbnail of iskolakultura_2020_1-2_029-046.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2020_1-2_029-046.pdf

Letöltés (919kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A média folyamatosan jelen van az életünkben, használjuk a munkához, a szórakozásban, az oktatásban, az élet minden területén. Tudatosan használjuk? Vajon minden korosztály tudatosan használja? Az iskolában megtanítják a tudatos médiahasználatot a diákoknak? Egyáltalán mit értünk ma hazánkban médiaoktatáson? Ezek a kérdések adták munkánk kiindulópontját. A dolgozat két nagyobb tematikus egységre oszlik. Az első egységben a Nemzeti Alaptanterv médiaoktatásra vonatkozó részének rövid tárgyalása után következik az a rész, amelyben a médiatudatosság tárgykörét, a hazai médiaoktatás helyzetét, valamint a fiatalok médiahasználati szokásait vizsgáltuk meg. A második tematikus egységben egy általunk elvégzett kérdőíves felmérés eredményeit taglaltuk, és próbáltunk azokból releváns következtetéseket levonni. Bár nem volt lehetőségünk reprezentatív felmérés elvégzésére, ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy ez a vizsgálat így is értékes eredményekkel szolgált. Kérdőívünket 301 válaszadó töltötte ki. Meglepő volt tapasztalni, hogy a médiaórák milyen nagy arányban zajlanak fókuszálatlanul. Ezen túlmenően meglepő eredmény volt még, hogy milyen kevéssé frekventált a tudatos médiahasználat oktatása, annak ellenére, hogy a 2012-es, jelenleg is érvényben lévő Nemzeti alaptanterv nagy hangsúlyt helyez a médiatudatosság oktatására. Ezzel összhangban a kérdőívünket kitöltő válaszadók többsége is azt gondolja, hogy a médiaoktatásra igenis szükség van, valamint közel 50%-uk azt a választ adta, hogy a tudatos médiahasználatra kellene helyezni a hangsúlyt az oktatás során. The media surrounds us continuously, we use it at work, for entertainment, for educational purposes, and in every field of our lives. Do we use it consciously? Does every generation use it consciously? Are children taught in schools how to use the media consciously? What does media education mean in current terms in Hungary? These questions form the starting point of our study. This paper includes two bigger thematic units. In the first unit, after discussing briefly the National Core Curriculum-related part of media education, we examine the subject of media literacy, the situation of media education in Hungary, and the media consumption habits of younger generations as well. In the second unit, we present the results of our own survey and attempt to draw the relevant conclusions. Although we did not have the opportunity to make a representative survey, nonetheless we think that our research provides valuable information. Our survey was filled out by 301 respondents. It is surprising to see the high proportion of media classes led in an unfocused way. Furthermore, another surprising conclusion is how little emphasis is placed on teaching media literacy, while in the current National Core Curriculum introduced in 2012, a great emphasis is placed on this field. Accordingly, the majority of our respondents think that media education is essential, and almost 50% of them suggest that, in such classes, emphasis should be put on teaching conscious media use.

Egyéb cím: The "Mozgóképkultúra és médiaismeret" subject, the education of media literacy and its position and function in the Hungarian public education
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 30
Szám: 1-2
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2020
Oldalak: pp. 29-46
Megjegyzések: Bibliogr.: 46. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Médiaismeret, Oktatásügy, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2020. máj. 15. 12:19
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 12. 15:09
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/48063
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet