Osztroluczky Sarolta: "...nyakszirtjét és hallgatását megjegyezte..." : arc, nyak és tarkó Ottlik Géza elbeszélő prózájában. In: Iskolakultúra, (29) 12. pp. 23-32. (2019)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_12_023-032.pdf Download (877kB) | Preview |
Abstract
Dolgozatomban a test – közelebbről két testrész, az arc és a nyak, illetve a tarkó motívumainak – jelentésgeneráló szerepét vizsgálom Ottlik elbeszélő prózájában. Első megközelítésben egyértelműnek tűnhet, hogy az arc megjelenítése, leíró bemutatása jóval több jelentéslehetőséget rejt magában, s hogy a hősök közötti kapcsolatok ábrázolásában e testrész minden más testrésznél kifejezőbb, „beszédesebb” lehet. Szemben a néma, kifejezéstelen, ha tetszik, „arctalan” nyakszirttel, amely – gondolhatnánk – nem sokat, és főleg semmi lényegit nem közöl tulajdonosáról. A hallgatás táján sűrűsödő, végső lényeget, a nyelvileg artikulálhatatlant a vizsgált Ottlik-szövegekben nem a hősök által kimondott szavak, nem is az arcok (mimika, tekintet), hanem a „néma” testrészek közvetítik. E testrészek – köztük a tarkók és nyakak – szándékolatlanul közölnek, látványuk önmagában nem, mindig csak egy külső tekintet, illetve tudat számára válik jelentésessé. This paper investigates the role that the parts of the human body, more particularly the motifs of the face, neck and nape, play in generating meaning in Ottlik’s prose narratives. At first glance, it may seem obvious that the portrayal and descriptive presentation of the face has much more meaning and can be more expressive and “talkative” than any other part of the body when depicting the relationships between characters. It stands in sharp contrast to the silent, expressionless or “faceless” neckline, which, as we might think, does not say much, and mainly does not communicate anything of its owner. As Ottlik says, the “final essence densified in silence” is not conveyed either in the words spoken by the characters or by the faces (mimicry, gaze), but by the “silent” parts of the body. These body parts, including necks and napes, unintentionally communicate, but their sight alone is meaningful only to an outside gaze or consciousness.
Other title: | "...he had noted the back of his neck and his silence..." : face, neck and nape in Ottlik’s prose narratives |
---|---|
Item Type: | Article |
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 29 |
Number: | 12 |
ISSN: | 1215-5233 |
Contributors: | Contribution Name UNSPECIFIED Ottlik Géza |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2019 |
Page Range: | pp. 23-32 |
Additional Information: | Bibliogr.: 32. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Magyar irodalom - regény, Regényelemzés - magyar, Magyar irodalom története, Pedagógia |
Date Deposited: | 2020. May. 15. 08:43 |
Last Modified: | 2020. May. 15. 08:43 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46640 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |