Horváth Csaba: "...inkább csutka volt, mint cigaretta, de takarékosan végigszívtuk” : milyen életre nevel az Iskola a határon? In: Iskolakultúra, (29) 12. pp. 65-72. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_12_065-072.pdf Letöltés (847kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
The protagonists of the School at the Frontier have the same characters in their child- and adulthood. The time is out of joint in two ways: the structure of chapters makes controversial the process of the reading and the biological and social growing up of the novel’s figures; so the personality is not to reach but to save during the school –years. Konrád’s book, The Visitor was published ten years after Ottlik’s novel. Its protagonist is a bureaucrat who is trying to find the ways of freedom in a world deprived of liberty. Though the School at the Frontier has been considered as a „possibility of the saved freedom” by the literary critics, it shows considerable analogies with Konrád’s novel. Az Iskola a határon szereplői az alreáliskola első napján ugyanolyan személyiségjegyekkel bírnak, mint a könyv végén. Kétszeresen is kizökkent az idő: a szöveg olvasásának folyamata ellentétes lett a felnövés biológiai menetével, visszafelé halad; így nem beszélhetünk a személyiség önépítéséről, annak legfeljebb csak a megtartása lehetséges. Konrád György A látogató című könyve tíz évvel Ottlik regénye után jelent meg. Főhőse egy hivatalnok, aki élni próbál azzal a kevés lehetőséggel, amit a világ az életben vagy a hivatal a munkája végzése során felkínál neki. A két könyv mégis feltűnő analógiákat mutat.
Egyéb cím: | "...it was more like a cigarette-end, than a cigarette, but we smoked it sparingly" : What sort of life prepares Ottlik Géza’s School at the Frontier? |
---|---|
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 12 |
ISSN: | 1215-5233 |
Közreműködők: | Közreműködés típusa Közreműködők NEM RÉSZLETEZETT Ottlik Géza |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 65-72 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 72. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Kulcsszavak: | Magyar irodalom - regény, Regényelemzés - magyar, Magyar irodalom története, Pedagógia, Iskolai nevelés |
A feltöltés ideje: | 2020. máj. 15. 09:55 |
Utolsó módosítás: | 2020. máj. 15. 09:55 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46636 |
Tétel nézet |